Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Ivo får kritik för felaktig tillämpning av en bestämmelse om närståendes behörighet att anmäla klagomål.

Ivo får kritik för felaktig tillämpning av en bestämmelse om närståendes behörighet att anmäla klagomål. Bild: Johanna Lundberg/Bildbyrån

JO ger Ivo bakläxa för outrett klagomål

Ivo får kritik av justitieombudsmannen, JO, efter att ha avskrivit ett ärenden på begäran av frun till en patient.

Annons:

Fallet går tillbaka till 2018 när en förälder till en vuxen patient anmälde vården till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Senare hörde patientens fru, och tillika gode man, av sig och ville att Ivo inte skulle utreda klagomålen. Myndigheten avskrev då ärendet med motiveringen att det är frun som står patienten närmast, och därmed är det hon som ska göra eventuella anmälningar om brister i vården.

Detta får Ivo bakläxa för.

Justitieombudsmannen, JO, menar att det inte finns någon särskild rangordning angiven av närstående i patientsäkerhetslagen. Tvärtom ger förarbetsuttalanden till den aktuella bestämmelsen ”uttryck för att kretsen av behöriga anmälare kan omfatta flera olika personer”, skriver JO i beslutet.

JO konstaterar också att fallet tydligt visar att det kan uppstå situationer där närstående till en patient har olika uppfattningar i frågan om ett klagomål ska anmälas eller inte.

Ivo får också kritik för bristfällig motivering av det aktuella beslutet.

JO påpekar att den endast tittat på vem som i egenskap av närstående till en patient kan vara behörig att göra en Ivo-anmälan. Den uttalar sig inte om medicinsk bedömningar eller behandlingar som getts.

Kommentarer