Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Läget börjar bli pressat, menar Ineras Sofie Zetterström.

Läget börjar bli pressat, menar Ineras Sofie Zetterström. Bild: Johanna Lundberg/Bildbyrån

Tekniskt fel stoppar provsvar via journalen i 1177

Det senaste dygnet har det inte gått av ta del av journaler via Vårdguiden 1177. Något som tvingat regioner att meddela covid 19-provsvar via telefon.

Annons:

Det tekniska felet uppstod under tisdagen och Inera AB, som sköter 1177 Vårdguiden, har sedan dess arbetat aktivt för att åtgärda felet.

– Våra leverantörer arbetar intensivt men har inte lyckats hitta felet, och vi har ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden vid Inera.

Flera regioner, bland annat Gävleborg, Västmanland, Uppsala, Örebro och Norrbotten, använder journalsystemet i 1177 till att kommunicera provsvar.

I Norrbotten gick regionen under torsdagen ut med ett pressmeddelande och upplyste om att de som testats positivt för covid-19 istället kommer att bli uppringda av vårdpersonal.

– Vi ringer alla som har testats positivt för covid-19. Om ditt provsvar kommer innan klockan 16 ringer vi samma dag, annars ringer vi dig morgonen dagen efter, säger Anna Pohjanen, divisionschef för Närsjukvård Luleå och Boden i pressmeddelandet.

Sofie Zetterström säger att läget börjar bli pressat.

– Nu har det gått så pass lång tid att vi börjar se väldigt allvarligt på det här. Mest oroande är ju att flera regioner använder journalen för att kommunicera provsvar för covid 19-testning. Och då måste man ju nu ta fram alternativa sätt om det här blir långvarigt, säger hon.

Sofie Zetterström poängterar att övriga tjänster i Vårdguiden 1177 fungerar som vanligt. 

– Vi har 13 regioner som använder e-tjänsten ”Egen provhantering”, och de påverkas inte av felet, säger hon.  

1177 Vårdguiden har tidigare haft tekniska problem. Men enligt Sofie Zetterström är det inte samma leverantör som hanterar felet i journalsystemet.

Kommentarer