Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Narkosläkaren Martin Löndahl kan vårda patienter i luften.

Narkosläkaren Martin Löndahl kan vårda patienter i luften. Bild: Region Blekinge

”Jämfört med en iva-sal är det trångt och bullrigt”

Blekingesjukhusets anestesiklinik har närmare 40 års vana av att ge vård i luften. Nu bemannar 25 läkare och sjuksköterskor en av Försvarsmaktens helikoptrar som transporterar svårt sjuka covidpatienter mellan sjukhus. 

Annons:

Sedan mitten av juli bemannar Blekingesjukhusets anestesiklinik en av Försvarsmaktens helikoptrar som transporterar covidpatienter i behov av intensivvård mellan sjukhus i sydöstra Sverige. Fem narkosläkare och ett 20-tal specialistsjuksköterskor turas om att arbeta på helikoptertern som tillhör 3:e helikopterskvadronen i Kallinge.

En av dem är narkosläkaren Martin Löndahl. Dagens Medicin frågade vad som är största utmaningen med att ge intensivvård i luften?

– Jämfört med en iva-sal är det trångt och bullrigt, vilket försvårar bedömningar av patienten. Man kan till exempel inte nyttja sitt hörselsinne som man är van vid. Även med hörlurar och mikrofoner är det svårare med kommunikationen personalen emellan än i en sjukhussal, säger han och fortsätter:

– Det kräver att man är extra noggrann med att återkoppla till varandra för att undvika missförstånd och att man redan innan har pratat igenom olika situationer som kan uppkomma, så att var och en vet vilka förväntningar man har på sig.

Begränsade resurser ombord gör det också mer utmanande att hantera akuta komplikationer i luften, enligt Martin Löndahl. Till exempel akuta saturationsfall, tubstopp eller infarter som slutar att fungera.

– Det gäller att se till att allting är klart, säkrat och dubbelkollat innan man ger sig av. Målsättningen inför en transport är att inte behöva göra någonting under färd – allt ska vara väl inställt och fungerande innan man ger sig av.

Region Blekinge tog över uppdraget att bemanna helikoptern i Kallinge den 18 juli. Innan dess gjorde medicinsk personal från Västra Götalandsregionen jobbet.

– Hittills är inga uppdrag att flytta covid-patienter utförda då det inte blivit aktuellt sedan vi fick uppdraget, säger Ulrika Siesing, verksamhetschef på Blekingesjukhusets anestesiklinik.

Hon berättar att kliniken har närmare 40 års vana av att ge vård i luften.

– Varje onsdag, året om, övar våra medarbetare tillsammans med Sjöfartsverket och deras helikopter. Vi har ett prehospitalt uppdrag att bemanna med sjukvårdsresurser i Sjöfartsverkets helikopter, och har stor vana av sekundärtransporter med helikopter mellan sjukhusen. Två av våra läkare har nyligen tjänstgjort som flygande läkare i Australien, säger Ulrika Siesing.

Försvarsmakten fick i påskas uppdraget att transportera covidpatienter och anpassade då en del helikoptrar för medicinskt bruk. Ett 40-tal transporter har sedan dess gjorts med helikoptrar stationerade i Luleå, Linköping och Kallinge.

Kommentarer