Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Christina Kennedys blogg Publicerad 2019-03-20

Vi har fortfarande mycket kvar att lära om digitala vårdmöten

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

För snart två år sedan skrev jag på denna plats ett inlägg om behovet av fler utvärderingar om digitala vårdmötens betydelse. Och en önskan om att debatten om dem skulle präglas mindre av tvärsäker magkänsla och mer av kvalitativt underlag.

Så har det inte blivit. Vi vet lite mer, men inte tillräckligt. Fortfarande diskuteras också flera saker samtidigt: --

1. För vilka behov och situationer är digitala vårdmöten lämpliga att använda? 2. Hur borde de ersättas?

Den senare frågan tas upp i en ny rapport från Studieförbundet näringsliv och samhälle, SNS. Där går Peter Lindgren, vd för Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi och adjungerad professor i hälsoekonomi vid Karolinska institutet igenom de olika ersättningssystem som finns på e-hälsoområdet, vilka som används i regionerna och vilket forskningsstöd de har.

Han konstaterar bland annat att ersättning i förhållande till hur många listade en vårdcentral har borde vara gynnsam för ny utveckling, eftersom detaljstyrningen då blir så liten som möjligt. Men då borde svensk primär-vård vara ”ett under av innovation” säger han också i en intervju med Dagens Medicin. Och så är det nog få som uppfattar svensk primärvård. Att det inte fungerat historiskt kan bero på, menar Lindgren, att ersättning för antal listade ofta kombineras med belöning för någon åtgärd, som ersättning per besök.

Digitaliseringen av samhället skapar förväntningar från befolkningen, i många fall helt rimliga. De förväntningarna är också en möjlighet för primärvården att undersöka och ifrågasätta de egna arbetssätten oavsett om alternativet är digitalt eller ej. Varje morgon förbereder sig tusentals sjuksköterskor för en hel dags arbete med att hantera befolkningens behov i en telefonkö. Är det bäst utnyttjande av den kompetensen? Kanske. Är det baserat på omfattande forskning? Knappast.

I Läkartidningen nyligen redogjorde forskare för hur ett annat tillvägagångssätt än telefontriagering minskat både antalet akuta och planerade besök till primärvården. Det handlade om en ”öppen och väldefinierad lättakut med patient-involvering via symtomformulär, tvärprofessionell samverkan samt förenklad dokumentation.” 

Så kan utveckling också se ut.

Kommentarer

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier