Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Hanna Brus blogg Publicerad 2015-05-21

Att göra narr av ”jobbiga patienter” på sociala medier

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Sociala medier har på ett omvälvande sätt förändrat interaktionen mellan människor. Möjligheterna att dela med sig, ta del av och interagera är i teorin oändliga och bakom skärmarna reduceras alla avstånd till några klick och tryck. På gott och ont.

Inträdet i det digitala socialiserandet har även förändrat den allmänna situationen för vårdgivare och vårdtagare. Det som tidigare oftast var ett isolerat patientmöte kan nu inkludera ett passivt eller aktivt interagerande på nätet. Plötsligt kan personen som tidigare bara existerade i en viss kontext, ta form av en människa med intressen, åsikter, känslor och andra åtaganden.

Utöver en brukligt god netikett, så måste sjukvårspersonal självfallet förhålla sig till samma lagar och regler, även etiska, som i världen utanför nätet. I en undersökning av 14 000 svenska inlägg från avsändare som betecknar sig som läkare eller läkarstudenter på mikrobloggen Twitter bedömdes cirka 2 procent av inläggen som ”oprofessionella”, vilket inkluderade sekretessöverträdelser, något jag själv hade betitlat hårdare än ”oprofessionellt”. Men exkluderat regelrätta lagbrott och djupare klavertramp, gissar jag att de flesta av oss som är aktiva i ett eller flera sociala medier varit obetänksamma vid tillfällen eller ångrat postningar. Det är lätt att trampa lite snett, undertecknad absolut inget undantag. I en överilad stund, i farten, i viljan att vara putslustig, i jakten på billiga poäng eller i sökandet efter ryggdunkande snuttefiltar från liktänkande. Vad som avses med att ”trampa snett”, när vi rör oss i en subjektiv gråskala av (jobbrelaterad) satir, sarkasm, ironi och (dåliga) skämt, är givetvis inte skrivet i sten. Är det till exempel okej att driva med ”jobbiga patienter”? Kan det till och med i någon mening vara av godo?

Är själv relativt aktiv på Twitter och stötte för en tid sedan på ett anonymt konto, ”Sura Doktorn - Jag säger det vi alla tänker”. Kontot togs olyckligtvis bort några dagar efter att jag intresserade mig för den självutnämnda surkarten. Troligen ett sammanträffande. I vilket fall var jag dum nog att inte ta skärmdumpar, men fann några tweets här. Det går självklart inte att veta om innehavaren/innehavarna är läkare på riktigt eller inte. Nedan några av de postningar som delades mest:       

 ”Du vill ha en second opinion på att du inte har hypothyreos typ 2? Javisst. Det ligger ju här, men det är osynligt: ”second opinion typ 2”.”

 ”Viktigt meddelande till svenska folket: NI HAR INTE D-VITAMINBRIST. Klart slut.”

 ”Det går bra att vara förkyld utan att anmäla sig till sin lokala vårdcentral

 ”Jag beklagar, men på mitt mottagningsschema är dagens kvot av hypokondriska nittiotalister redan fylld. Välkommen åter när du fyllt fyrtio.”

Samtliga citat delades vidare av många twittrare med vårdyrken i sin kontobeskrivning. Att dela något betyder dock absolut inte per automatik medhåll eller ens uppskattning, men gissar ändock att det ligger en viss lättnad i att ”få” säga att patienter kan vara jobbiga. Tolkar mycket av innehållet just som sarkastiskt paketerad frustration, möjligen med en förhoppning om att nå fram, nå ut? Det är i alla fall en fråga som jag tycker är intressant att utforska.

Humor kan vara ett mäktigt vapen och ett mer direkt sätt att få ut viktiga eller känsliga budskap som annars är svårförmedlade eller svårtuggade. (Säger inte att så är syftet med exemplen ovan). Men för att få en god respons från patienter på det här sättet krävs nog en grundläggande tillit och en känsla av ömsesidig respekt. Något som säkerligen är tungrott när det gäller ett så ojämnt förhållande som vårdgivare-vårdtagare. Om det ens fungerar över huvud taget. Ska tillägga att jag i allmänhet inte har något emot sarkasm, satir, ironi eller för den delen (dålig) humor. Tvärtom.

I dag är det många som är trötta, ledsna, oroliga, frustrerade och uppgivna över vårdens alla misslyckanden, problem och tillkortakommanden. Och som om det inte räckte med organisatoriska problem, personalbrist, tidsbrist, resursbrist, orimliga krav från politiskt håll, med mera med mera, så finns därtill en outsinlig mängd myter, konspirationsteorier, ”larm” och hitte-på som också måste hanteras av vården på ett eller annat sätt. Sammantaget är det inte konstigt att det bubblar av åsikter, tankar och funderingar på nätet – från alla håll, med olika erfarenheter.

Vill gärna tro att det går att överbrygga delar av de indirekta skyttegravar mellan patienter och vårdpersonal som kan uppstå i dissonansen mellan dåliga patienterfarenheter, misslyckanden, dubbel oförståelse och det faktum att personal ofta får ligga som någon annan bäddat. Bland annat tror jag väldigt mycket finns att vinna i att se över det allmänna bemötandet. Ett dåligt möte påverkar inte bara patienters mående utan urholkar också förtroendet för medicinen i stort, en grundbult för att nå fram och skapa tillit i alla sammanhang.  

När det gäller närvaron på nätet och i sociala medier så är det långt ifrån enkelt, för att inte säga omöjligt, att göra sig förstådd, att vara sansad, omtyckt och klok i alla situationer och kontexter. Och även om det vore möjligt så drunknar inte sällan kunskapsargument och god information i ett hav av egna sanningar, högröstade tyckanden och åsikter.

Huruvida några broar kan byggas genom att narras med patienter är svårt att säga. Min gissning är att det främst underblåser en ilska gentemot allt som upplevs dåligt med dagens hälso- och sjukvård.

Men med det sagt så måste det få vara okej att ventilera, vara ledsen, arg eller frustrerad. Det måste också finnas rum för sarkasm, ironi och skämt. Det måste helt enkelt vara okej att vara människa, även om man är sjukvårdspersonal. Om än med förbehållet att tänka efter några varv extra.

I kommande text kommer jag redovisa en del av de många intressanta svar jag fick när jag ställde ett antal frågor på ämnet till några anonyma vårdtwittrare.

 

Tack för ordet!

 

Kommentarer

  • Mattias 2015-05-29 15:49:05

    Äh- jag får nog säga att dessa twitterier vad såväl fyndiga och to-the-point som medicinskt korrekta. Inget att uppröras över m.a.o.

  • Bo Fink 2015-05-28 15:06:08

    När det gäller kronisk borrelios så nödgades Folkhälsomyndigheten (fd SMI) klargöra _vad_ begreppet står för och att kronisk borrelios definitivt finns. https://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/13257/laboratoriediagnostik-av-borreliainfektion-2013-101-28.pdf

  • Daniel 2015-05-28 12:38:01

    Henrik det borde vara otänkbart för verksamma inom vården att stödja vansinnet genom att inte dementera elöverkänsligheten aktivt. Att alternativmedicinare bekräftar vanföreställningen ger bara patienten mer lidande än nytta. Det är så trist att folk ska lida för att andra inte förstår vett och moral. Det är vår uppgift att hjälpa alla människor och genom att inte offentligt ge dessa korrekt information är att vara passiv medan kvacksalvarna skor sig.

  • Henrik 2015-05-25 10:05:38

    Det borde vara otänkbart för verksamma inom vården, att deltaga i en hat-kampanj mot elöverlkänsliga.

  • Kirre 2015-05-22 19:19:45

    Alla behöver en ventil, och kan historien om mannen som söker akut för att han försökt stoppa en morot i mag-tarm-kanalen från fel håll och läkarens tafatta försök att dra ut densamma, få en kollega som just speglat tre patienters dödsångest i rad och själv tappat ansiktsmimiken att mjukna igen. Då kanske man får bjuda på den.

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Vill du publicera ett debattinlägg? Mejla debattredaktören på debatt@dagensmedicin.se

Redaktionschef:
Åsa Uhlin 076-626 96 62

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här! (Obs! Använd endast om nödvändigt. Pressmeddelanden och annat hänvisas till vanliga redaktionsmailen, se ovan.)

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Våra seminarier