Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Hanna Brus blogg Publicerad 2018-12-04

Dags för alternativbranschen att tro på det man säljer

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Med jämna mellanrum drabbas den alternativmedicinska branschen av en stark vetenskapsvurm, vanligen relaterat till att det dykt upp en studie som påstås ge vetenskapligt stöd åt en metod i det egna stallet. Äntligen kommer upprättelsen som ska få alla inskränkta okunskapstvivlare att skamset huka sig i sina elfenbenstorn! Äntligen kom vetenskapen ikapp det alternativterapeuter vetat hela tiden!

Och när en närmare granskning visar att slutsatsen inte håller, brukar den mer högljudda vurmen svalna. Men, det finns ihållande gott om alternativförespråkare som vill hävda, eller ge sken av, att det finns (viss) vetenskaplig kunskap bakom den egna metoden eller produkten.

Det jag funderar på är varför det överhuvudtaget jagas vetenskaplighet, eller vetenskaplig bekräftelse, inom ett område vars mening, och största styrka, är just friheten från kunskap. Varför inte rakryggat stå för detta, och sluta upp med det som ter sig som ett paradoxalt mindervärdeskomplex? Varur springer behovet av att sammanblanda vetenskaplig och medicinsk kunskap med de egna övertygelserna?  

Detta är också det som ”alternativkritiker” oftast kritiserar – inte trosföreställningar i sig.

Kanske handlar det främst om säljkraft och ekonomiska incitament. Om att locka fler konsumenter helt enkelt. Jag gissar att det finns en underbyggd anledning till att otalet produktreklamer använder vetenskapligt klingande, men totalt ihåliga, ord såsom ”kliniskt testade” och ”dokumenterad effekt”.  Undrar dock om branschen verkligen skulle förlora på att vara oförblommerat ärlig i det långa loppet. Det är trots allt inte medicinsk kunskap man säljer, och det borde heller inte vara det man vill att konsumenter ska tro att de köper.      

Vad spännande det vore att utmana den alternativa branschen i alla dess former, att faktiskt våga tro på det man säljer. Utan omskrivningar.   

För det är väl inte att luras som är det essentiella i det alternativa?

Tack för ordet!

Kommentarer

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Hör av dig:

redaktionen@dagensmedicin.se
Tel: 08-409 320 40

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Klicka här för att tipsa krypterat och säkert!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier

Våra utbildningar