Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Ing-Britt Perssons blogg Publicerad 2019-11-01

Hur man håller sig jättepigg i höstmörkret

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Många klagar över att det känns tröttsamt, mörkt och segt när höstmörkret faller på. Hur gör man för att känna sig piggare? Svaret är generande enkelt, men Sjukhusbibliotekarien tvekar inte att säga det ändå: Man går och lägger sig. I tid. Man inser att man behöver mera sömn under den mörka årstiden och inrättar sig därefter. Det här verkar vara jättesvårt att förstå för många människor.

Viktigast är förstås att varva ner i god tid på kvällen, så att man är redo att somna tidigare än man kanske normalt brukar under den ljusa årstiden. Inte kan jag somna så tidigt, opponerar sig en del. Det går, men man måste träna litet. Precis som många behöver träna upp sig för att kunna äta frukost om morgnarna. Behöver jag säga att allt kaffekolkande utgår redan från 14-tiden. Alla goda örttéer som inte är uppiggande kan man tillåta sig liksom en kopp choklad eller varm mjölk smaksatt med honung, vanilj och kanel.

De klassiska knepen gäller som svalt och skönt i sovrummet. Ingen bråte ska bo där. Inga datorer, ingen TV, men gärna vacker musik. Behaglig belysning och härliga böcker som man antingen kan lyssna på eller läsa på gammeldags prassel-prassel av boksidorna sätt. En liten påse lavendel under huvudkudden doftar angenämt och kan möjligtvis befrämja sömnen. Storgräl och hetsiga diskussioner ska stökas undan tidigare på dagen. Lunchpromenad i dagsljus, men all träning förbjuden timmarna innan sovdags. Hellre ett varmt avkopplande bad. Inga telefonsamtal, skajpande och hajpande hit och dit. En lätt inte för stor middag förbättrar sömnen än mer. För att inte tala om midjemåttet!

Fördelarna med tidigt sänggående är många som att vakna pigg och utvilad, hinna göra sig en god frukost som kanske förberetts kvällen innan. Ingen stress, inget bråk, bara frukost i överjordisk ro för att sedan spänsta in på sitt jobb frustande av energi.

Har den här kuren några biverkningar? Svar: Inga kända.

Somliga invänder att om man gör kväll tidigt hinner man inte med något roligt efter jobbet. Jodå, det gör man visst! Tänk på alla skarpa böcker som väntar på att bli lästa eller all den fina musik som kan lysa upp dunklet i själen. Bach, Beethoven och biografier vintern lång toppat med litet Beyoncé! Eller vad man nu föredrar.

Vill du må prima under beckmörka senhösten? Gå och lägg dig i tid!

Kommentarer

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Vill du publicera ett debattinlägg? Mejla debattredaktören på debatt@dagensmedicin.se

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här! (Obs! Använd endast om nödvändigt. Pressmeddelanden och annat hänvisas till vanliga redaktionsmailen, se ovan.)

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier