Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Linda Berglunds blogg Publicerad 2019-10-24

Samtal och samarbete ger bättre omvårdnad

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Det är Nobelpristider. Framstående forskare ska belönas för upptäckter som ”hafva gjort ­menskligheten den största nytta”, som Alfred Nobel formulerade det i testamentet 1895. Upptäckter som efter många år blir till klinisk nytta, men som krävt enorma resurser i form av medel och tid.
Samtidigt är det slående hur ofta det är den enkla lösningen som genererar stora förbättringar både för patienter och personal. Och ofta möts det av en viss förvåning kring hur lite som behövs.
Dagens Medicin har skrivit om en lång rad sådana exempel genom åren. Det kan handla om att låta fysioterapeuterna ha ett eget tonval i telefonsystemet Call Me, att låta undersköterskan prata såromläggning direkt med hudmottagningen eller för den delen att faxa receptförnyelsen i stället för att ringa in den. Det är lätt att bli raljant över att vården, som i många avseenden är högteknologisk när det ­handlar om behandlingar, inte förmår hitta smidigare kommunikationsvägar än en fax och ser det som ett framsteg. Men skapar det en bättre arbetsmiljö och nöjdare patienter är det ju trots allt en vinst för alla inblandade.
Det bubblar av enkla, smarta lösningar på avdelningar, boenden och hälsocentraler i hela landet. Men ganska ofta stannar det goda exemplet kvar lokalt. I bästa fall snappar regionens kommunikatörer upp det och kan sprida det internt. Ibland når det även medierna, som vill veta hemligheten bakom det lyckade exemplet.
Ofta återkommer då kraften i det personliga mötet, eller som specialistsjuksköterskan Charlotte Arenkvist uttryckte det i en artikel i Dagens Medicin för några veckor sedan, nr 41/19, om hur samtal fick ner antalet tvångsinläggningar inom psykiatrin i Eksjö till noll:
”I och med att vi har börjat med regelbundna möten med psykiatrin har vi fått bättre kontakt. Bara att ha ett ansikte på den person som man ringer till gör det lättare”.
Det är väldigt lite AI och väldigt mycket sunt förnuft att personer som träffats fysiskt har lättare att kommunicera när det som ska diskuteras är komplext. Det borde egentligen inte vara en nyhet.
Lite tillspetsat skulle man kunna säga att den krisande sjukvården tvingar fram innovationer. Men medan politiker och utredare lägger pannorna i djupa veck och producerar dokument på flera hundra sidor kring vad just de anser vara lösningen på problemen finns en del av svaren på betydligt närmare håll. När vårdens anställda vill göra det bästa möjliga för patienterna, då kommer också lösningarna som skapar en bättre omvårdnad. Vården behöver bara bli bättre på att ta tillvara, sprida och implementera goda exempel. Det skulle hela Sverige tjäna på.

Kommentarer

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Vill du publicera ett debattinlägg? Mejla debattredaktören på debatt@dagensmedicin.se

Redaktionschef:
Åsa Uhlin 076-626 96 62

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här! (Obs! Använd endast om nödvändigt. Pressmeddelanden och annat hänvisas till vanliga redaktionsmailen, se ovan.)

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier