Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Mats Reimers blogg Publicerad 2013-08-03

Dödliga biverkningar efter behandling av ”kronisk borrelia”

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

En 30-årig kvinna dog på Mayo-kliniken efter att en stor candidainfekterad tromb helt blockerat tricuspidalklaffen. Tromben kom från den centrala venkateter hon burit i över två år för att få intravenös antibiotika mot en borreliainfektion hon inte hade.

Trots att 6 ELISA-test, 7 Western blot, 4 PCR-analyser av blod, och 5 PCR på urin var negativa, liksom LP (inklusive PCR), hade hon fått diagnosen "chronic Lyme disease" av en läkare i New York som specialiserat sig på att ställa denna diagnos. Efter en längre kur med peroral doxycyklin behandlades hon under 8 månader med iv ceftriaxon, följt av clarthromycin, minocyclin och parenteralt penicillin G.

Därefter sattes en central venkateter och via den fick hon under 27 månader cefotaxim som efter en tid kompletterades med iv doxycylin. Trots att behandlingen bara gjorde henne sjukare fick den fortsätta tills hon magrat över 20 kg och utvecklat leverpåverkan, blodbrist och trombocytopeni. En allmänläkare satte då ut antibiotikabehandlingen, men en månad senare fick hon ändå läggas in med svampsepsis, konfusion och ett Hb på 63.

Dagen efter inläggningen var hon förvirrad och då hon föll omkull gick hennes CVK sönder och den stora tromben orsakade akut hjärtdöd. EKG fortsatte en stund att visa elektrisk aktivitet, men cirkulationen hade helt upphört. Blododlingen visade Candida parapsilosis.

Jag kan inte tänka mig att svenska patienter får CVK på denna indikation, men jag vet att det finns patienter med den felaktiga diagnosen "kronisk borrelia" som får långvarig intravenös antibiotikabehandling på kliniker i Oslo och Tyskland, och en del lär även få det på en privat läkarmottagning i Huddinge.

Dessa svenska patienter, men även de som bara får långvarig peroral antibiotika, utsätts för risken att insjuka i pseudomembranös kolit orsakad av Clostridium difficile. Det verkar vara detta som drabbade den man med MS som felaktigt behandlades på Norsk Borreliose Senter i Oslo. Vårdskadan ledde till att klinikchefen fick en varning.

Den norske mannen överlevde sin kolit, men för en 52-årig kvinna i Minnesota ledde clostridiuminfektionen till döden. Hon insjuknade efter 5 veckors behandling med cefuroxim and telithromycin, och hon hade dessförinnan redan fått 5 veckor med doxycylin. Hon hade enligt sin allmänläkare och reumatolog inte alls borrelia, men uppsökte en annan läkare som ordinerade behandlingen.

Långvarig antibiotikabehandling kan vara farligt och behövs enligt experterna inte vid äkta borreliainfektion, och absolut inte vid pseudodiagnosen "kronisk borrelia". Norska myndigheter kommer knappast att acceptera felbehandlingen så mycket längre, utan Helsetilsynet kommer troligen agera som man gjorde när Lillestrøm Helseklinikk gav långvariga antibiotikabehandlingar till patienter med diagnosen ME/CFS.

Kommentarer

  • ST 2013-08-24 14:09:00

    Mats, personer som har "kronisk borrelia" infektion och anser sig behöva behandling med antibiotika borde får behandling med tetracyklin i homeopatiska doser. Då många anser att homeopati med kvantfysik fungerar så är det ju kanske det som hjälper. Då kan ju patienterna ha månadsvis behandlingar med antibiotika i homeopatiska doser. För jag tror ju att biverkningarna med homeopatiska läkemedel är mycket lågt jmf med läkemedel med terapeutiska doser.

  • C Olsson 2013-08-14 16:23:00

    Från länken nedan: "I en studie av 206 personer i sydöstra Sverige som sökt för symtom efter fästingbett (hudutslag eller influensasymtom) visade sig i efterhand 20 av dem uppvisa serologiska tecken på rickettsiainfektion. Alla tillfrisknade (men en hade kvarstående hudproblem), trots att 17 av de 20 bara fått penicillin på misstanken om borrelia, och penicillin biter som sagt inte på rickettsia. Ungefär hälften av de 20 hade också tecken på borreliainfektion, och en fjärdedel tecken på infektion med anaplasma, så vilken mikrob som orsakade symtomen verkar oklart. Åtminstone serologiskt förekommer alltså co-infektioner, och fästingar kan bära många olika potentiella patogener, men som tur är verkar mycket få av oss bli sjuka efter bett." http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/skrackbakterien---ny-fastingsmitta-uppmarksammad-i-kvallpressen/ Ja, det är väl så att väldigt många "har tur" eller hur?

  • VGJHIDB 2013-08-14 15:34:00

    Här har vi ett bra exempel på hur tokigt det kan bli, när sjukvården ger svar, tydligen UTAN att ha inhämtat rätt fakta först. Två artiklar i samma blaska: "Anette tvingades till Tyskland för att bota sin borrelia" http://bblat.se/nyheter/koping/1.2175350-anette-tvingades-till-tyskland-for-att-bota-sin-borrelia Ett klipp: "Testerna visade klart och tydligt att det var borrelia, twar och elisiainfektion." "Svaret" från sjukvården: "Läkarna skeptiska till lång antibiotikakur" http://bblat.se/nyheter/koping/1.2175359-lakarna-skeptiska-till-lang-antibiotikakur Ett klipp: "Här ges också antibiotika när borrelia konstaterats, men bara i två veckor." Allvarligt talat, denna person blev ju faktiskt diagnosticerad med långvarig (dvs, kronisk) borrelios, kronisk (?) TWAR/Cpn och ehrlichios. Menar man verkligen i svensk sjukvård att allt detta botas med antibiotikabehandling enbart avsedd för en TIDIG borrelios?

  • C Olsson 2013-08-14 01:16:00

    Från Dagens Medicin: "Bett ger flera infektioner samtidigt" http://www.dagensmedicin.se/nyheter/bett-ger-flera-infektioner-samtidigt/ Ett klipp: "Det är inte lätt att särskilja de olika fästinginfektionerna. För att patienten ska få rätt behandling krävs därför en noggrann diagnos. Det är slutsatsen av en studie som gjorts vid 31 vårdcentraler."

  • Jonny 2013-08-13 17:22:00

    En gång för alla: Snälla MR, ST osv. När ni pratar om borrelia så menar ni bara borrelia. När "andra sidan" pratar om borrelia så menar de borrelia, MEN också alla co-infections. Jag tror att båda sidor är överens om att 4 v Doxy räcker om man bara har Borrelia. Men hur mkt antibiotika krävs om man samtidigt har 2,3,4 co-infections????

  • Jonny 2013-08-10 21:55:00

    Ja, jag håller med. Mats, jag har alltid gillat dina inlägg. Men jag tycker detta blogginlägg är ett lågvattenmärke. Du har hittat en person i världen som dött av långtids antibiotika. Skärp dig. Finns i princip ingen svensk läkare som skriver ut långtidsantibiotika, däremot finns det massa läkare som skriver ut morfin. Hur många personer dör i världen pga morfin utskrivna av läkare? Nej, detta inlägg känns rätt fånigt faktiskt. Inte en enda människa som går på långtidsantibiotika kommer överhuvudtaget bry sig om detta inlägg. Förmodligen inte någon läkare heller. Dessutom är det ju så att de som går på långtidsantibiotika i Sverige har väldigt bra koll på sin blodbild, levervärden, njurar osv. Skärp dig nu Mats och skriv något vettigt istället.

  • kerran 2013-08-10 20:11:00

    MR har lyckats hitta en patient som dog av antibiotika under en borreliabehandling. För att hitta denna patient var han tvungen att gå över Atlanten. Dessutom är mycket oklart kring dödsfallet. Ändå väljer MR att skylla dödsfallet på behandlingen trots att det kanske var utrustningen det var fel på. Tydligen finns inga liknande fall i Europa eftersom han hänvisar till fall i USA. Funderar då kring varför MR inte upprörs av alla dödsfall som orsakas av biverkningar på mediciner i Europa då det är vår verklighet. Bara i Sverige dör det årligen 1000 personer p g a läkemedelsbiverkningar enligt en underökning jag läst men det är uppenbarligen inget som intresserar MR. Ett citat: För den enskilda individen är risken för att dö av biverkningar mycket liten men på befolkningsnivå är det ett problem eftersom man kan uppskatta att över 1 000 personer dör årligen i Sverige på grund av biverkningar. länk http://www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Farmaci%20Lkemedelsboken/La%C2%A6%C3%AAkemedelsbiverkningar.pdf

  • VGJHIDB 2013-08-09 00:55:00

    "The Lymphocyte Transformation Test for Borrelia Detects Active Lyme Borreliosis and Verifies Effective Antibiotic Treatment" http://www.benthamscience.com/open/toneuj/articles/V006/SI0078TONEUJ/104TONEUJ.pdf Ett klipp: "Following antibiotic treatment, the LTT became negative or borderline in patients with early manifestations of borreliosis, whereas in patients with late symptoms, it showed a regression while still remaining positive. Therefore, we propose the follow-up monitoring of disseminated Borrelia infections as the main indication for the Borrelia-LTT."

  • C Olsson 2013-08-08 23:41:00

    Lite hjälp gällande några definitioner som används i debatten: "A short-term infection is an acute infection. A long-term infection is a chronic infection." http://en.wikipedia.org/wiki/Infection Och, detta vet jag att även Mats håller med mig om. :)

  • Syster 2013-08-08 19:40:00

    Länken nedan gäller iofs hundar, men dom skriver: "Skulle borrelia­bakterien få fäste och förbli obehandlad kan följdsjukdomar utvecklas." http://bblat.se/nyheter/arboga/1.2166448-vaccin-som-stoppar-borrelia Gäller inte det samma för människor?

  • Engelbert 2013-08-08 11:44:00

    ”Enligt Anders Tegnell, avdelningschef vid Smittskyddsinstitutet, ser några av de tester som nu prövas lovande ut. Men han kan ännu inte säga vilka. –Vi kommer tydligt se vilka metoder vi kan välja bland när utredningen är klar. Sedan är det upp till varje landsting om de vill tillämpa dem, säger han.” Läs mer på: http://borreliablogg.wordpress.com/ Kanske kan den aktuella utredningen leda till förbättringar för de långvarigt borrelia sjuka, i någon form, någonstans i Sverige. Enligt mig ska alla misstänkt borreliasjuka få den bästa testningen och behandlingen som världen känner, inte ELISA-test som till 75 % ger felaktiga svar och inte det osäkra LP.

  • kattmandu 2013-08-07 20:04:00

    Du verkar desperat. Sanningen om kronisk borrelia närmar sig...

  • Bodil B 2013-08-07 15:55:00

    Får nog be om ursäkt för att jag tog upp vad som verkar vara huvudproblemet efter att ha läst vad som har skrivits och postats av några andra personer på olika ställen här i bloggen. Jag inser nu, speciellt efter att ha läst några mycket "fantasifulla" kommentarer att denna blogg nog inte är rätt ställe för att ta upp något sådant. Tack för mig!

  • Engelbert 2013-08-07 12:30:00

    Jag har läst blogginlägget. "Läkaren" Mats Reimer kan uppenbarligen inte skilja på äpplen och päron. Jag vill inte skattefinansiera Mats Reimer och landstinget, kan någon vänlig själ skriva och beskriva hur man "går ur" svensk offentlig sjukvård?

  • Annelie 2013-08-07 12:18:00

    Men se nu hyllar några läkare, läsare Mats. Hyllar ni att han ifrågasätter en diagnos som det faktiskt även finns ett visst stöd för i forskningen? Hyllar ni att han är kritisk till patienter som lider svårt samt kritisk till läkare som försöker forska och hjälpa? Var ligger ert intresse, inte ett ord från er om att det behövs mer forskning och att patienter kan ta skada av Mats ihållande attacker på långvarig borrelia. Tycker vissa läkare att det är fel att borrelia drabbade berättar att vården svikit dom och att dom bara blivit sämre med åren? Är det fel att dom reagerar mot Mats om dom blivit hjälpta av behandlingen? Det är dödliga biverkningar av eran inställning och attacker mot sjuka, borrelia, men ni hyllar er själva och Mats hellre än att lyfta fram problemen. Fick nyligen höra att en borrelia drabbad som kämpar för att folk ska få berätta sina historier och att behandling ska ges i Sverige blivit hotad (även hårda kommentarer i bloggar från VoFare som idiot, puckon, slå nåt hårt i huvudet osv osv). Så sunt beteende av Mats anhängare i VoF Lämnar nu denna blogg och låter er fortsätta att nonchalera verkliga problem eftersom ni inte kan se, förstå bättre. Finns det någon diagnos, behandling för er?

  • ST 2013-08-07 10:21:00

    Misstolka mig inte Mats, jag är helt på din sida. Jag tycker att smutskastningen du fått utstå (http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/nar-patienter-skrammer-lakare-till-tystnad/) är inte rätt. Det är en mobstämmning mot dig av "kronisk borrelia" anhängare. Jag håller med om att liknelsen med sekter inte är rimlig. Men på det sättet anhängarna till "Kronisk borrelia" skrev kommentarerna till dig får en att tänka på fanatiska sektmedlemmar. För det är inte rätt. Du skapar en debatt och vill det bästa för patienterna. Keep up the good work!

  • C Olsson 2013-08-07 00:31:00

    Du ger nog lite felaktig info om patienten (Mayo-kliniken) Mats. Så här skriver dom om borreliatesterna: " EIA was reactive for B. burgdorferi, but a Western blot assay showed only 1 66-kDa band. CSF examination was unremarkable, and PCR assay of CSF was negative for B. burgdorferi." Som jag tolkar ovanstående så hade denna patient ett positivt ELISA-test, utslag på band 66 i WB:n, ingen påvisad neuroborrelios samt ingen "träff" på borrelia med PCR gjord på spinalvätskan. Hur lätt tror ni att det är att få "träff" med PCR i spinalvätskan gällande en borreliainfektion som kanske istället sitter på något annat ställe i kroppen. Hur lätt är det att få "träff" ÄVEN om det hade rört sig om en neuroborrelios? När det gäller band 66, så skulle jag gärna vilja veta lite mer om denna patient, för hon kan ju faktiskt istället ha smittats utomlands (med någon Europeisk borreliasort), vilket amerikanska tester kanske inte ger riktigt rätt utslag för. Jag ser också att detta hände för över 13 år sedan, och det har hänt ganska mycket sedan dess, bland annat så är man numera mycket mer medveten om, att har inte behandlingen för en borreliainfektion en förväntad effekt inom en viss tid, så bör man utreda ev co-infektioner. Jag såg också att dom skrev följande (gällande borrelia): " The 1 positive PCR assay is intriguing, but this finding may have been the result of DNA contamination."

  • Gråsten 2013-08-06 20:46:00

    Käre C.Olsson, Exakt vad vill du komma till med citatet från min kommentar? Hur anser du att Eucalbs behandlingstabell ska tolkas när det gäller din definition av kronisk borrelios (som du hävdar följer Eucalb)? EM behandlingslängd 10-21 dagar; neuroborrelios 10-30 dagar; artrit (intermittent eller kronisk) och hjärtborrelios 14-30 dagar; ACA 13-40 dagar http://meduni09.edis.at/eucalb/cms_15/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=76

  • Helle 2013-08-06 20:41:00

    Hej igen C.Olsson - ska vi alltså tolka ditt citat som att AKA är den enda formen av kronisk borrelios? Eller var vill du komma med att det saknas studier för optimal behandlingslängd av AKA? Att utlämna att citatet berör AKA tycker jag är körsbärsplockning!

  • C Olsson 2013-08-06 18:20:00

    Gråsten skrev (i en kommentar): "Rekommendationerna för infektionsbehandling av borrelios tycks inte påverkas nämnvärt av infektionens längd (stadium 3 enligt Eucalb har samma behandlingslängd som EM). " Här kommer nu (igen) vad sign Syster postade i ett annat av Mats blogginlägg (detta är från bakgrundsdokumentationen i Läkemedelsverkets rekommendationer) : "Randomiserade kontrollerade terapistudier saknas helt och behandlingsrekommendation bygger på mindre fallserier och klinisk erfarenhet. Durationen av antibiotikabehandling rekommenderas till tre veckor på grund av kliniska observationer med peroral doxycyklin. Amoxicillin eller parenteral bensylpenicillin har även rapporterats ha god behandlingseffekt men utan att det verifierats i kontrollerade studier." http://www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/bakg_dok/Borrelia-bakgrund_webb.pdf Men "kritikerna" i denna debatt kräver lik förbaskat mycket mer av studier som skall bevisa att det faktiskt förekommer fall som inte botas med standardbehandling (speciellt i ett sent stadium). Kräv då FÖRSTett bättre vetenskapligt underlag för behandlingen av den vanligaste sorten av Europeisk sen/kronisk borrelia (B Afzelii)!!

  • Annelie 2013-08-06 13:37:00

    Rubriken hade kunnat vara "Dödliga biverkningar av behandling av felaktiga diagnoser när det var borrelia patienten led av" För det är vanligare!

  • ST 2013-08-06 11:06:00

    Mats, nu skriver jag något som "Kronisk Borrelia" anhängarna kommer att inte gilla. Men som jag ser det likställer jag "Kronisk Borrelia" angängarna med en sekt tex scientologi I Scentologin finns något som heter dianetics (http://en.wikipedia.org/wiki/Dianetics) Citat "Dianetics could increase intelligence, eliminate unwanted emotions and alleviate a wide range of illnesses he believed to be psychosomatic. Among the conditions purportedly treated were arthritis, allergies, asthma, some coronary difficulties, eye trouble, ulcers, migraine headaches, 'sexual deviation' (a category which for Hubbard, like many of his time, included homosexuality) and even death. Hubbard variously defined Dianetics as "a spiritual healing technology" and "an organized science of thought." Det finns personer som verkligen tror på dianetics och säger att det har botat deras artrit, allergi, astma m.m. För mig är personer som behandlar "kronisk borrelia" med kostsamma terapier som Cowden eller kronisk po och iv antibiotika samma som en som "behandlar" sjukdommar med Dianetics.

  • Allmänläkare 2013-08-05 19:50:00

    En aspekt som inte får glömmas är att de flesta som får långvarig behandling vid "kronisk sjukdom - Borrelia" har neurologiska symtom. Varje felaktigbehandling / diagnos utföres dels förgäves och finner man inga tecken på effekt av en ab-kur av rekommenderad längd - gör den drabbade / läkaren klokt i att undersöka differentialdiagnoser. T.ex. kan MS och B-12 brist ge upphov till de flesta neurologiska symtom. B-12/s lider dessutom av en diagnostisk "oskärpa" som medför att både provtagning och en B-12 kur med injektioner på försök kan vara en klok åtgärd, ssk hos personer med tarmåkommor. Fler kanske dör av brist på adekvat utredning / behandling än av Borrelia o. dess behandling. Jag tycker alltså det är fel att undvika utreda personer som tror de har Borrelia men att utredningen måste göras brett. Tyvärr har vi få neurologer i Sverige. Landstingen borde fixa möjlighet till LP på klinfys lab.

  • Mats Reimer 2013-08-05 17:36:00

    Hej Bodil, ingen behandling brukar vara helt fri från biverkningsrisk. Och vid mycket allvarliga sjukdomar kan man acceptera mer biverkningar. Men i fallet "kronisk borrelia" saknas övertygande bevis för att det finns kvarstående aktiv infektion, och de randomiserade behandlingsstudier som gjorts har inte visar att längre behandling ger meningsfull förbättring.

  • Bodil B 2013-08-05 17:14:00

    Anser du Mats att detta är "rätt metod" för att avråda läkare från att behandla mer svårbehandlade fall? I så fall så tycker jag att man kan tillämpa denna "metod" även gällande alla andra sjukdomar. Och så fort någon patient får någon komplikation av den behandling som ges (för vilken sjukdom eller diagnos det vara månde), så nekar man ALLA personer med denna sjukdom (och dom eventuella ytterligare komplikationer som dessa patienter har) både behandling och tillgång till kunniga läkare i den vanliga sjukdomen. Tänk så himla enkelt en del problem kan lösas!

  • C Olsson 2013-08-05 16:45:00

    Från inlägget: "jag vet att det finns patienter med den felaktiga diagnosen "kronisk borrelia" som får långvarig intravenös antibiotikabehandling på kliniker i Oslo och Tyskland" Detta är diagnosen som dom får: "The term “chronic Lyme borreliosis” is equivalent to Stage III." http://www.borreliose-gesellschaft.de/Texte/guidelines.pdf Och väldigt många (med långvarig borrelia) får även diagnosticerat en eller flera ytterligare infektioner. Hur diagnosen KAN ställas: "Prolonged antibiotic therapy in PCR confirmed persistent Lyme disease" http://www.grin.com/en/e-book/166179/prolonged-antibiotic-therapy-in-pcr-confirmed-persistent-lyme-disease

  • C Olsson 2013-08-05 16:30:00

    Från inlägget ovan: "Långvarig antibiotikabehandling kan vara farligt och behövs enligt experterna inte vid äkta borreliainfektion, och absolut inte vid pseudodiagnosen "kronisk borrelia"." Vi har ju ännu inte fått någon uttalande från någon svensk specialist gällande långvarig (dvs, kronisk) borrelia (= stadium 3). Och heller inte gällande kronisk komplicerad borrelia. Men kanske det är enklare att helt enkelt påstå att detta inte finns?

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Vill du publicera ett debattinlägg? Mejla debattredaktören på debatt@dagensmedicin.se

Redaktionschef:
Åsa Uhlin 076-626 96 62

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här! (Obs! Använd endast om nödvändigt. Pressmeddelanden och annat hänvisas till vanliga redaktionsmailen, se ovan.)

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier