Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Mats Reimers blogg Publicerad 2015-10-09

Blodprov à la carte – Karolinska säljer tester till privatpersoner

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Det har länge varit ett krav på att man ska vara sjuk för att få sina värden analyserade, tills nu! Vad vill du fråga din kropp?” frågar företaget Blodkollens Facebook-sida. Men hur tar man ansvar för hälsan? Ja, inte genom att leka doktor själv och beställa privata prover på en höft.

Övertron på prover vill olika företag slå mynt av. Är svaren fina kanske kunden blir lugnad, men hamnar värden utanför normalgränserna får den offentliga vården ta notan för att reda upp. Aktiebolagen Werlabs och Blodkollen är bara mäklare för provbeställning. På deras hemsidor får du beställa och betala, men det är Unilabs, Aleris och Karolinska som utför provtagning och laborationer.

Labvärdens normalgränser anges ofta som två standardavvikelser från medelvärdet, och cirka 5 % av de friska hamnar utanför. Undersöker man många friska, eller tar många olika tester på samma friska person, får man räkna med falskt positiva svar. Patologiska utfall, sanna eller falska, kommer inte bolagen ta ansvar för. Vårdcentralen kommer få förklara, ta fler prover och utreda.

I det fall att testerna visar att du har värden som indikerar att de ligger utanför de normala referensvärden som sjukvården använder kommer Werlabs att skriftligen rekommendera dig att uppsöka läkare för att utreda provsvaret.”

Sannolikheten att en orolig person får en viktig sjukdom upptäckt genom prover på eget bevåg verkar mycket liten. Detta är inte sjukvård utan opportunistisk screening. Själva proverna är det inget fel på, även om till exempel PSA-prov inte bör tas innan mannen fått information om både fördelar och nackdelar. Ett av Werlabs testkombos innehåller till och med HIV-test; jag hoppas de inte kommer meddela positiva provsvar via SMS eller epost.

Företagen har en annan syn. Styrelseordföranden i Werlabs, Simon Reinius, hävdar till nyhetsajten Breakit att  “En stor del av befolkningen går runt med värden som kan vara en indikation på sjukdom eller allvarlig brist och som borde utredas av en vårdcentral. Uppemot varannan människa ligger även lågt inom vitaminer och mineraler”.

BMA Lovisa Ryding som startat Blodkollen är lika positiv på Facebook: ”När du beställer en analys av Blodkollen levereras ditt svar med fullständig information om analysen, om vad höga och låga värden kan ge för symptom och vilken orsak som kan ligga bakom samt förslag på åtgärder! Ta kontroll över kropp och undvik sjukdomsalstrande värden!

Bakom dessa stora ord är det vinstintresset som talar, priserna är rejält tilltagna. Värst är Blodkollen som tar 599 kronor för samma klamydiatest som man kan beställa på klamydiatest.nu helt gratis.

Ändå är jag mest besviken på Karolinska Universitetslaboratoriet. När jag frågade deras divisionschef Johan Alm hur de kan agera underleverantör till Werlabs, svarade han att det går bra då företaget drivs av en läkare, Rickard Lagerqvist. ”Han står som remittent/beställare av proverna … Hur provsvaren hanteras därefter är således hans ansvar.”

Kanske Universitetslaboratoriet tjänar på detta, men vården totalt förlorar när falskt positiva provsvar skapar onödigt arbete för oss kliniskt verksamma läkare, när oroliga friska tränger ut patienter med större vårdbehov.

Den som känner sig sjuk bör söka läkare. Men den som känner sig frisk bör inte gå till extra hälsokontroller eller köpa sig blodprover. För att ta hand om hälsan gäller de gamla råden: rök inte, rör på dig varje dag, ät måttligt och mest grönsaker, drick inte för mycket och vårda dina vänskaper.

(En version av texten har tidigare publicerats som debattartikel i tidskriften Laboratoriet som ges ut av yrkesorganisationen för biomedicinska analytiker, IBL.)

Kommentarer

  • Tvd 2016-02-18 16:09:02

    Den som känner sig sjuk kanske går till läkaren som sällan har mer än en kvart och alltför ofta lyssnar ytterst dåligt. Du verkar tro att allt är i sin ordning men att svenskar bara plötsligt vill ha mer koll än innan. Det finns väl en anledning till varför fler och fler tar reda på saker på egen hand. Inte ens så blåögd kan väl du vara att du inte förstår att det finns en anledning till att sådana här lösningar uppstår. Vakna upp ur din lilla bubbla och se dig omkring. Det är så många som lider och så många läkare som sitter på sin höga häst (precis som du) och pekar med pinnen. Patetiskt.

  • Kalle 2016-02-13 01:15:34

    Suck Mats är som en arg hund som skäller på allt som går utanför den lilla ram som han tror att läkaren skall jobba inom. Det vore ju väldigt otäckt om patienten faktiskt hade information om vilka värden han har. Patienter nu för tiden vill vara välinformerade och ha en dialog med läkaren och så kommer det att se ut i framtiden och det vore konstigt annars. Min sambo som är bma såg den här artikeln i laboratoriet och hon bara skakade på huvudet och undrade vad det här är för pajas. Mats förstår tydligen inte att det här används som komplement till behandlingar och att patienter känner sin kropp och när de är sjuka kan det vara något som läkaren har missat (till skillnad från Mats så vet jag att läkare gör mängder av misstag eftersom jag har en sjukdom som upptäcktes genom werlabs tester). De sista raderna ser jag som ett hån mot alla patienter vilken tid befinner sig karln i. Skulle då tex inte blodtryck tas eftersom personer med högt blodtryck kan må alldeles utmärkt och gör ofta det.

  • Nina Oksa 2015-10-28 01:31:02

    Intressant Mats. Då det ser ut att vara av intresse med lite djupare dykning kan jag rekommendera en nyutgiven bok av docenterna Stefan Sjöberg och Cecilia Mattsson - Klinisk Endokrinologi (Studentlitteratur). Ta särskilt del av avsnittet Subklinisk hypotyreos. Just saying.

  • Syster Eva 2015-10-20 12:08:18

    Du har helt rätt Mats, för man kan se precis allt i ett blodprov och alla människor är skapade på samma sätt, och fungerar på precis samma sätt. Och det finns ingen som helst korruption i läkemedelsbranschen, så all "evidensbaserad forskning" som görs av läkemedelsbolag är 100% trovärdig. Jag tror också, som du, stenhårt på att alla läkemedelsbolag bara vill patientens bästa. Du kanske vill låna min foliehatt?

  • Mats Reimer 2015-10-19 22:23:53

    Hej syster Eva, exemplen du nämner härstammar från en tid före den evidensbaserade medicinen. Vi kommer säkert se på dagens vård som tokig på många sätt, men jag tror inte att ortodox Levaxin-behandling kommer höra till det som faller i onåd. Men jag kan ha fel. Och kommer det bra studier som visar att tillägg av T3 ger bättre utfall, utan risk för biverkningar, så kommer endokrinologerna ändra sig. Övertyga dem så övertygar du mig. För mig verkar det mer sannolikt att den som upplever sig sjuk trots att Levaxin normaliserat proverna inte längre lider av hypotyreos, utan symtomens orsak bör sökas någon annanstans.

  • Syster Eva 2015-10-19 10:12:10

    Mats: Och? I slutet av 1800-talet förespråkade läkare och forskare att heroin var kanon för hostdämpning, i början av 1900-talet att kvicksilver kunde bota det mesta, under 1940-talet ansågs lobotomi vara lösningen på depressioner (med Nobelpris som resultat), etc., etc. Jag garanterar att vi om 20-30 år kommer skratta och skaka på huvudet åt dagens sanningar och behandlingsrutiner. Och just sköldkörtelproblem är en av de stora elefanterna som kommer falla.

  • Mats Reimer 2015-10-17 08:58:05

    @Nina Oksa: Jag var på föreläsning igår. Beskedet från endokrinologen var tydligt. Lätt förhöjt TSH men normalt frittT4 betyder att patientens symtom inte förklaras av hypotyreos. TSH över 10 bör behandlas även vid normalt T4 eftersom patienten sannolikt kommer utveckla hypotyreos. Lätt ökade TSH bör följas men inte behandlas, patientens symtom får förklaras på annat sätt.

  • Mats Reimer 2015-10-17 08:50:35

    @Läkarstudent. Jag kritiserar inte patienten, hen kan inte förväntas känna till att normalgränser är statistiska konstruktioner, eller att multipla prover ofrånkomligt leder till falskt positiva fynd. Jag kritiserar företagens ohederliga reklam och illojala affärsidé där de tar pengarna men lämnar problemen till det offentliga.

  • Nästan färdig läkarstudent 2015-10-15 12:06:24

    Jag ställer mig skeptisk till Mats Reimers inställning då frågeställningen är varför patienter skulle få den här möjligheten. Om man istället ställer sig frågan huruvida varför man INTE skulle få ta reda på information om den egna kroppen analogt med att det är helt fritt att ta sitt eget blodtryck eller väga sig själv så blir det lite svårare att besvara. Vilka kontraindikationer finns det? Infektion efter provtagning? Allvarlig blödning? Jag har inte hittat någon bra studie på detta än men det vore intressant om det fanns några riktiga kontraindikationer annat än att enskilda läkare surar ur när de tvingas att samråda med patienter gällande deras hälsa snarare än att bestämma allt själva. När jag går ut i yrkeslivet ser jag välinformerade patienter som en utmaning men inte nödvändigtvis som ett hinder. Och trots att screening kanske inte är lönsam på populationsnivå finns det ju patienter som får hjälp med att få en diagnos ställd och därför får bättre hjälp och behandling vilket måste ses som positivt för dessa individer?

  • Nina Oksa 2015-10-14 12:01:19

    Tobias Rodak: Jo, vi har läkemedel som använts och används enligt principen "fungerat empiriskt i flera decennier". Något naivt, får väl tilläggas. Just i det här sammanhanget ser vi berörda expertorganisationer numera medge att levotyroxinbehandling inte hjälper ca 15 % - en sats sannolikt i underkant med tanke på att den växt från noll på bara ett par år. Det ger i runda tal drygt 60.000 patienter iSverige som är i behov av alternativ behandling. Har du kanke någon idé om hur man kan hjälpa dem idag? Biobiljetter låter trevligt, men ackompanjeras dessvärre av diverse elektroniska handlingar i längden.

  • RvS 2015-10-13 12:15:08

    Det är ju bara att inse att detta är framtiden. Förutom alla prover som finns redan idag att beställa för hugade spekulanter (läs oroliga pat. som inte känner förtroende för sin husis, eller får ta de prover de vill, trots att pat. ofta betalar tusentals kronor i skatt varje månad till sjukvården), kommer det bara att öka. Frågan är väl snarare hur sjukvården ska möta detta? Vad händer när pat. kommer in med provsvar på cancer, bakterier, parasiter, etc., hur ska detta bemötas? Faktum är att det finns många pat. som inte blir tagna på allvar, trots att flera av de labb som erbjuder tester är långt bättre än t.ex. KS vid internationella jämförelser.

  • Tobias Rodak 2015-10-13 12:00:59

    Nina Oksa: Vad säger man till de tänka försökspersonerna med hypotyreos? "Vill du vara med i vår studie? Du har 50 % chans att få en medicin som empiriskt fungerat i flera decennier, och 50 % risk att få icke verksam substans. Vi bjuder på två biobiljetter!".

  • Nina Oksa 2015-10-12 23:03:32

    Mja, körsbärsstudie vet jag inte. Bianco, medförfattare, står ju också bakom riktlinjerna du citerar. Intressant i ATAs riktlinjer är att de vill få oss att tro att några vattendroppar om dan släcker alla grader av törst, och att det funkar så upp till ett år (Fadeyev 6 mån (ETA fö), Saravanan 12 mån i table 5b). Bunevicius visar att 5 veckor funkar sin tid och Nygaard ser ändå till att glaset är tillräckligt fullt under 3 månader med följden 49% nöjda (en studie som ETA i sina riktlinjer fö ignorerar 2012 trots att Nygaard är medförfattare och studien med 20 mcg T3 gjordes 2009). Det intressanta är att ingen av dessa riktlinjer uppvisar någon enda studie som visar att patienterna blir friska från hypotyreos med levotyroxin men så har ju Nygaard försökt hitta RCTs enligt BMJ Best Practice och konstaterat att sådana inte finns och drar slutsatsen att det ju vore oetiskt att inte ge behövande medicin (som inte är evidensbaserad?) som om det vore det enda sättet att ta reda på om ett läkemedel fungerar. "There is consensus that treatment with levothyroxine improves symptoms. A placebo-controlled trial would be considered unethical. Over-treatment with levothyroxine may cause hyperthyroidism." Svenska Endokrinologföreningen svarar fö i våras "att det behövs mer forskning" på fråga om RCTs/levotyroxin varför man kan fråga sig vem som ska övertygas när inte ens 60 års frånvaro av bevis orsakar lite nyfikenhet. Nåväl, over and out så du får ägna dig åt intressantare saker.

  • Svar på tal 2015-10-12 17:57:44

    Vissa forskningsprojekt håller på med liknande ofog. SCAPIS är ett projekt som genererar massa röntgenbilder men också provtagning. Nyligen hade jag en patient som varit med i studien som fått taget ett lipidstatus som var lätt påverkat. Detta lät man patienten hantera själv, ingen uppföljning och ingen information om det har någon som helst bäring på patientens liv.

  • Tobias Rodak 2015-10-12 15:23:05

    Rimligtvis borde väl då dr Rickard Lagerqvist följa upp provsvaren med motiverad utredning. Sedan när kan man bara skriftligen be patienten uppsöka annan godtycklig läkare när man inte pallar utreda vidare?

  • Mats Reimer 2015-10-11 21:09:00

    Övertyga endokrinologerna så övertygar du mig. Det går alltid att körsbärsplocka enstaka studier på försöksdjur som verkar stödja den bild man redan gjort sig. Amerikanska guidelines stödjer inte tillägg av T3 (eller NDT): "We concluded that levothyroxine should remain the standard of care for treating hypothyroidism. We found no consistently strong evidence for the superiority of alternative preparations ... over monotherapy with levothyroxine, in improving health outcomes." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25266247 Jag säger inte att det inte skulle kunna finnas patienter som mår bättre på tillägg av T3, men de verkar i så fall vara rätt få eftersom det inte framkommer i majoriteten av behandlingsstudier.

  • Nina Oksa 2015-10-11 19:25:17

    Mats, det är ju ett ypperligt exempel. Hypotyreos är väl vår vanligaste sjukdom idag. Ta en titt på Index of Individuality för Tshs referensintervall, individuell variation kontra populations, dygnsvariation, korrelation med klassiska symptom/tecken och hyffsat ny högintressant läsning (länken, ändå gamla fakta utöver ubiquitination (Escobar-Morreale bland ref)) om levotyroxinbehandling som minskar T3 i vävnaderna men håller Tsh normalt, bara för att nämna några intressanta fynd kring just Tsh. Mycket tänkbar anledning för privat provtagning om det nu är så att Tsh är likvärdigt med slantsingling och levotyroxin har motsatt effekt än det är avsett att ha. Intressant är det. http://www.jci.org/articles/view/77588

  • Mats Reimer 2015-10-10 23:39:31

    @Jonathan: om en erfaren läkare på ett rimligt sätt uteslutit allvarlig sjukdom genom anamnes, undersökning och relevanta prover är det osannolikt att vidrare provtagning i blindo skulle ge användbar information. Medicinskt oförklarliga symtom är vanliga, men indikerar i regel inte allvarlig sjukdom. @Johan: Det finns brister i vården och rutiner som är dåliga eller som inte följs. Men det reparerar man knappast genom att som amatör beställa privata prover efter eget huvud. Jag försöker inte laga mina egna tänder. Jag låter en mekaniker föreslå vad som behöver åtgärdas på min bil. @Nina Oksa: menar du men falskt negativa att patienter skulle ha hypotyreos trots normalt TSH och T4?

  • Katarina Ekspong 2015-10-10 13:31:29

    Jag påminner om Dagens Medicins kommentatorsregler: Dagens Medicin vänder sig till yrkesverksamma inom sjukvården och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet./Katarina Ekspong, redaktionschef

  • Nina Oksa 2015-10-10 13:28:27

    Att patienter för att ha koll på den egna hälsan väljer att beställa egna prover istället för att lägga pengarna på exempelvis en märkesjacka för tusentals kronor borde rimligtvis inte uppröra någon. I många andra länder är detta val en självklarhet - men tydligen en patientmakt som Mats Reimer inte finner önskvärd i vårt land. Vi ska ha i minnet att "falska positiva svar" även förekommer inom den konventionella vården. Likaså förekommer "falska negativa provsvar" som allt för ofta betraktas med större tillit än uppenbar sjukdom. Valfrihet är nyckeln, något som patienter i Sverige inte kan få för mycket av.

  • Johan 2015-10-10 10:06:23

    Mats, det handlar inte bara om friska, utan även om sjuka som inte följd upp i den grad som är rimligt. Det är idag patienten själv som har ansvaret, inte vården. Det ser man ju tydligt för medicinering tex. Om en vårdcentral remitterar en patient till annan instans, så är det patientens ansvar att föra över tex aktuell läkemedelslista, för vården klarar ju inte av det. Patienten hsr blivit informationsbäraren, och då är det naturligt att man tar saker i egna händer när man inser att vården inte klarar av det man är ålagd att göra. Vården borde vara glad för att man betalar detta ur egen ficka.

  • Jonathan 2015-10-09 17:20:12

    Jag kan tycka att tjänsten är bra i vissa fall. I min värld skulle jag vilja se att man gick primärt till en läkare som idag, visar inga av de normala proverna något som är kopplade till symtomen och läkaren beslutar att inga mer prover är aktuella så bör detta alternativ övervägas. Istället för att patienten försöker övertyga läkaren att ordinera de "övriga" proverna så får patienten valet att betala för det själv om tilltron för en ovanlig diagnos är tillräckligt stor. Vid positiva svar tar sjukvården över igen. Vid primär provtagning på labbet utan medicinsk rådgivning så bör patienten få uppsöka en egen privat läkare och betala löpande timtaxa. Vi kan inte hålla på att betala varenda persons provfiskande.

  • Mats Reimer 2015-10-09 16:14:59

    Sjukvården bör inte syssla med hälsokontroller av friska. Cochrane 2013: "To many people health checks intuitively make sense, but experience from screening programmes for individual diseases have shown that the benefits may be smaller than expected and the harms greater... general health checks are unlikely to be beneficial." http://www.update-software.com/BCP/WileyPDF/EN/CD009009.pdf

  • Johan 2015-10-09 15:30:23

    Jag håller inte med. Dessa tjänster har uppstått eftersom det finns efterfrågan på dom. Efterfrågan beror på att man inom vården inte längre kallar patienter regelbundet, man får själv ansvara för att vårdcentralen då och då kontrollerar tex thyroideaprover om man har Levaxin. Inte heller finns det längre företagshälsovård som det fanns förr, inte ens landstingsanställda har det. Dvs den förebyggande vården och den regelbundna uppföljningen har försvunnit. Likaså kontinuteten, man får olika läkare vid varje besök på samma vårdcentral. Jag väljer hellre att betala för tex PSA-kontroll när jag vet att det finns i släkten, än att be och böna på vårdcentralen för att få ta provet. Tillgängligheten är också ett problem, ringer man och ska boka tid på en vårdcentral så finns det aldrig några icke-akuta tider, trots att man ringer fem över åtta dagen när nya scheman läggs.

  • Hanna 2015-10-09 14:08:28

    Varför inte bara bli blodgivare? Ditt blod testas regelbundet samtidigt som du gör en god insats, helt gratis dessutom :)

  • Mats Reimer 2015-10-09 11:43:36

    Hej ST, tack för kommentar. Vad gäller norsk kontra svensk medicin så håller jag inte med dig. Tvärtom verkar det faktiskt vanligare att norska privatläkare håller på med alternativmedicinska tveksamheter. Nyligen förlorade en läkare sin legitimation med omedelbar verkan http://www.mylder.no/tips/20112278/%E2%80%9CGrov+mangel+p%C3%A5+faglig+innsikt%E2%80%9D

  • ST-läkare 2015-10-09 11:07:46

    Det finns pengar i detta. Och många svenskar med existentiell ångest att lura pengarna av. Till skillnad från många andra länder så är Sveriges läkarkår mesig och har ingen riktig makt över den här sortens kvacksalveri, som jag anser det vara. I Norge t. ex. är Läkarförbundet (legeforeningen) mycket stark och har mycket större inflytande i politiken. Där skulle ett sådant här oseriöst företag som nämns i artikeln kunna stoppas. Vad som är högst oroande är att ett sjukhus finansierat av skattemedel tangerar gränsen till vad som är korruption genom att vara en del av detta kvacksalveri. Men när man tittar på turerna kring ett visst sjukhus i Stockholm (inga namn nämnda) så är det väl ingenting som överraskar.. heja Sverige..

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier