Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Blogg


Sara Heymans blogg Publicerad 2019-06-14

Svensk sjukvård – underbar och usel

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Kära Svensk sjukvård,

Du kan vara så fantastisk. Och samtidigt så frustrerande bristfällig. Hur är det möjligt att lyckas med så svåra saker och misslyckas med så enkla?

På Dagens Medicins redaktion tar vi dagligen del av berättelser om fantastiska framsteg – och av de andra historierna. Situationerna där sjukvården brustit. Lex Maria-anmälningarna, de felaktiga besluten. Bemanningskriserna. Jag borde vara luttrad. Ändå förundras jag fortfarande över hur svensk sjukvård kan fungera så bra och samtidigt uppvisa sådana brister.

En bekants pappa insjuknade nyligen akut i sepsis. Min bekanta kan ingenting om sjukvård, känner inte till symtomen för blodförgiftning. Men hon ringde 112 och berättade hur pappan låtit i telefon. Ambulansen kom.

”Det var så otroligt coolt. De gjorde allting rätt. När vi kom in stod teamet redo, tog prover, satte infarter. De var sådana proffs.”

Pappan svarade på den snabba antibiotikabehandlingen. Nu håller han, trots ett sjukt hjärta och en tidigare stroke, på att återhämta sig från sin sepsis.

En annan bekant rapporterar på Facebook efter att gått igenom en lambåoperation. ”De tog sig in genom näsan och skar bort en tumör från luktnerven. De tog en bit sena från låret och ersatte en bit av benet de tog bort under hjärnan. Jag vaknar med lite värk i näsan och får nyponsoppa med glass. Det här är, undantaget barnafödslar, det mest magiska jag varit med om.”

Svensk sjukvård när den är som bäst.

Samtidigt. En annan bekant, vi kan kalla honom Karl, har sen i mars en inplanerad operation. Det är ingen stor operation, men kräver ändå sövning. Han är nervös, har aldrig sövts förut. Skriver in kontaktuppgifter till anhöriga enligt instruktion, för om det mot förmodan skulle hända något. Planerar in ledighet. Han gruvar sig, men tänker att det snart är över, och efter det börjar sommarens enda semestervecka då han ska resa bort.

Han får hem fyra sidor information om ingreppet. Ingenstans står ordet återbesök. Kallelsen gäller endast datumet för operationen.

Kvällen innan går han och lägger sig tidigt, men har svårt att sova. Han är noga med fastan i sex timmar innan. Väl framme på sjukhuset skrivs han in och får efter en stunds väntan träffa läkaren. Först då framgår det för honom att de små plastskivor som ska sättas in måste tas ut vid ett återbesök sju dagar efter operation. ”Oj, här har vi nog brustit i informationen”, säger läkaren. ”Om du inte kan komma hit igen om en vecka får vi boka om operationen till ett senare tillfälle.”

Operationen som Karl väntat på i över tre månader får flyttas. Sommarens enda resa med flickvännen går före. Han har tur och det finns tider redan i augusti.

Karl får ändå betala för besöket. ”Du har ändå träffat läkaren”, säger de i receptionen. Han får ingen information om patientens rätt till ersättning för en sent inställd operation.

Beräkningar visar att cirka 20 000 operationer ställs in i ett sent skede varje år, av olika orsaker.  Kostnaderna är svåröverblickbara, men det handlar om mångmiljonbelopp. En bemannad operationssal beräknas i genomsnitt kosta cirka 12 000 kronor i timmen.

När Region Skåne för några år sedan lät en revisionsbyrå räkna på kostnaderna för strukna operationer bara i Skåne fann de att de för åren 2009 – 2011 låg på mellan 11 och 16 miljoner, en summa som motsvarade vad det kostar att driva en operationssal i nästan ett år. Då är inte samhällets kostnader för bland annat extra sjukskrivningsdagar inräknade, och framför allt inte patienternas lidande.

När en 80-åring oförutsett insjuknar i sepsis görs allting rätt. En operation på luktnerven kan opereras bort utan att ge några synbara ärr. Men när en patient med månaders framförhållning får information om en elektiv operation missas uppgifterna om återbesök, trots att operationen slutförs vid återbesöket sju dagar efter ingreppet.

Kära Svensk sjukvård. Hur kan du fungera så bra och samtidigt ha sådana brister?

Kommentarer

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier