Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Arbetsgivare i fokus

ANNONS FRÅN KRY

KRY

Med över 500 000 patientmöten sedan lanseringen i mars 2015 är KRY den största digitala vårdgivaren i Sverige. Bolagets ambitioner är höga, energin likaså. Digital vård är en het potatis, därför passade vi på att prata med delar av KRYs kvalitetsteam för att få en inblick kring vart de är på väg och hur de bygger framtidens arbetsmiljö för kliniker.

KRY sätter patienten först

KRY är en vårdgivare som gör det möjligt att via en app träffa läkare eller psykolog genom videosamtal i mobilen - helt på patienternas villkor. KRY grundades med målet om att ge patienter snabb och enkel tillgång till högkvalitativ vård, oavsett var man bor eller vem man är. Sedan dess har KRY kommit att bli den största digitala vårdgivaren i Europa. KRY står idag för ca 2 % av alla läkarbesök inom  primärvården. 

-"När KRY grundades var det utifrån ett patientperspektiv. Det var det faktum som gjorde att vi valde att ha öppet årets alla dagar mellan 06-24 och att inrätta en patientsupport dit patienterna kan höra av sig om de har frågor angående sitt vårdmöte. Men det har också inneburit att vi kunnat bygga en helt ny vårdorganisation utan något av det bagage som finns i den etablerade primärvården", säger Joakim Röstlund, specialist i allmänmedicin och medicinskt ansvarig läkare på KRY. 

-"Vår ambition är att erbjuda den bästa vården för så många patienter som möjligt. För att lyckas med det är det avgörande att även erbjuda den bästa arbetsmiljön för våra kliniker".

Delar av KRY:s kvalitetsteam, från vänster: Joakim Röstlund,
MAL och specialist i allmänmedicin, Annette Alaeus, specialist i infektionsmedicin, Maria Christoffersson, patientsäkerhetsansvarig och Nasim Farrokhnia, forsknings- och utbildningschef.

Över 260 kollegor

Joakim berättar att det redan nu skiljer sig mycket mellan att arbeta på KRY jämfört mellan fysisk vårdi allmänhet och offentlig vård i synnerhet.

-"Det börjar redan i samband med rekryteringen. Alla som börjar hos oss genomgår en gedigen rekryterings- och inlärningsprocess. Vi kvalitetssäkrar också med ett bakjoursteam med specialister som alltid finns tillgängligt för att ge råd och stödja våra läkare om det skulle behövas, samt möjligheten att konsultera andra kollegor. Våra läkare följs också upp kontinuerligt för att säkerställa att medicinska riktlinjer följs", förklarar Joakim.

Men är det inte ensamt om man inte arbetar med kollegor?

-"Jag förstår hur man kan tro det men faktum är att då vi är över 400 kliniskt verksamma, finns det en stark sammanhållning där man som enskild kliniker kan prata digitalt med sina kollegor och få råd och stöd i realtid. Utöver det ordnar vi, med jämna mellanrum, webinarier och fysiska sammankomster för alla våra kliniker. Annars är man självklart välkommen att besöka och arbeta från vårt huvudkontor i Stockholm om man vill".

Digital vård debatteras ju mycket och anses av många som kontroversiell. Vad tycker du om det?

-"Vi utmanar definitivt hur gängse primärvård bedrivs men mycket av kritiken handlar också om okunskap kring vad vi gör och hur vi arbetar. Här har vi som vårdaktör ett stort ansvar att vara noga med att endast genomföra bedömningar som låter sig göras digitalt. Utvecklingen kring detta går hela tiden framåt och då vi arbetar digitalt har vi också en unik möjlighet att bygga in olika vägar för kvalitetsuppföljning i våra system".

Kvalitet, forskning och lärande i fokus

Just kvalitet, forskning och utbildning är något som ligger i rampljuset för KRY. Nasim Farrokhnia är forsknings- och utbildningschef på KRY.

- "Alla som arbetar på KRY ska känna att de får möjlighet att bli en bättre kliniker. Det handlar dels om personlig uppföljning och återkoppling, dels om kompetens och professionell utveckling. KRYs lärande- och utvecklingsprogram KRY Academy erbjuder webbinarier, föreläsningar och workshops samt även möjlighet till forskningssamarbeten kring digital vård där kunskapsluckorna är många. Med ett starkt techbolag i ryggen genereras dagligen enorma mängder data kopplade till våra patientmöten vilket skapar unika möjligheter för utvärdering och forskning. Samtidigt ger variationerna i geografi, ålder, symptom, sökorsaker och diagnoser hos våra patienter möjlighet till kliniskt lärande", säger Nasim Farrokhnia.

Du har ju lång erfarenhet av att arbeta kliniknära inom akutsjukvård och bland annat som verksamhetschef för akuten på Södersjukhuset. Hur kommer det sig att du valde att börja jobba på KRY? 

- "Vården står inför stora utmaningar och dagens snabba teknikutveckling kan ge många nya lösningar för både patienter och personal. Det KRY gör för att förbättra kommunikationen mellan patienterna och vården är inspirerande. Jag känner mig också trygg med KRYs patientsäkra plattform där jag i realtid kan konsultera kollegor av olika specialiteter och erfarenheter utöver en bakjour. Glädjande nog ligger patienternas nöjdhet på 4,7 av 5 om hur de upplever vårdmötet med KRYs läkare", avslutar Nasim Farrokhnia.

  

FAKTA OM KRY

KRY är en vårdgivare som möjliggör för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal i mobilen. Idag finns KRY i Sverige, Norge och Spanien Lanserades: 2015 Genomförda patientmöten: +500 000 Antal kliniker: +400 Adress till huvudkontor: Regeringsgatan 54, Stockholm www.kry.se

Detta är en annons från KRY