Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Att ta hem 1177 i egen regi blir kostsamt”

Vänsterstyret i Stockholm vill satsa mer pengar på en tillgänglig primärvård och samtidigt driva 1177 i egen regi. Den logiken går inte ihop, skriver Désirée Pethrus (KD) i en replik.

Publicerad: 24 november 2022, 13:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Désirée Pethrus, oppositionsregionråd för Kristdemokraterna i Region Stockholm.

Foto: Luca Mara


Ämnen i artikeln:

Kristdemokraterna1177 Region Stockholm

I debattinlägget av Jonas Lindberg (V), ”Ett privatiserat 1177 är ett uppenbart självmål”, framförs flera felaktiga och ogrundade påstående. 

Det nya vänsterstyret i Region Stockholm vill satsa mer pengar på en tillgänglig primärvård och samtidigt vill man ta hem 1177 i egen regi. Den logiken går inte ihop. 

Att ta hem 1177 i egen regi blir kostsamt. Det kommer dessutom att kräva ny teknikutveckling och att 250 sjuksköterskor anställs, i en region som redan har brist på personal. 

Läs mer: Digitalt triage införs via 1177 

Jonas Lindberg kritiserar 1177 i Region Stockholm för att lättvindigt skicka patienter till akuten. Rent statistiskt skickar inte 1177 i Stockholm fler patienter till akuten än regionstyrda aktörer i övriga delar av landet. Alla hänvisningar styrs utifrån det beslutsstöd som Region Stockholm tillhandahåller. Detta gäller oavsett om du är privat eller i egen regi. 

Hänvisningarna är anpassade efter regionens vårdutbud. Att sjuksköterskorna skulle hänvisa till akutmottagningen för att det går fortast, och att patienter skickas dit för ett myggbett, är en allvarlig anklagelse mot de sjuksköterskor som levererar tjänsten. Det skulle innebära att de inte följde regionens riktlinjer och dessutom satte sin sjuksköterskeheder, liksom patientsäkerheten, på spel. 

Jonas Lindberg kritiserar 1177 i Stockholm för att inte ha tillgång till regionens journalsystem. Men sjuksköterskorna har alla rättigheter som krävs för att få tillgång till journalerna. Dock finns det ett begränsat värde i att använda journalerna för att utföra uppdraget, som är att fastställa brådskegrad och hänvisningsnivå för ett nyuppkommet symtom. Ett barn som har ramlat och slagit i huvudet är inte hjälpt av att en sjuksköterska lägger tid på att läsa en journal avseende ett vårdcentralsbesök för sex månader sedan. 

Jonas Lindberg hänvisar till vår debattartikel i Länstidningen Södertälje den 4 november där vi lyfter Sörmland som ett exempel där 1177 tagits över i egen regi och fungerar dåligt. I Sörmland har tillgängligheten till tjänsten gått från 3 minuters medelsvarstid till 33 minuters medelsvarstid. Kostnaden för skattebetalarna har dessutom fördubblats. Ingen kan vara nöjd med det resultatet. 

Kostnaden per samtal för 1177 i Stockholm är hälften så stor jämfört med Västra Götalandsregionen, Värmland och Sörmland, vilket gör stor skillnad i regionens ekonomi. 

Kristdemokraternas förslag är att i stället utveckla 1177 genom videomöten och digitala och intelligenta frågeformulär, som patienten själv fyller i via nätet. På så sätt får vi ner trycket på primärvården. Inte genom att lägga mer börda på den. 

Désirée Pethrus, oppositionsregionråd för Kristdemokraterna i Region Stockholm

Följ debatten:

1. ”Ett privatiserat 1177 är ett uppenbart självmål”

 

2. ”Att ta hem 1177 i egen regi blir kostsamt”

 

3. ”Beslutet om 1177 måste bygga på korrekta fakta”

 

4. ”KD:s sjukvårdsrea är det verkligt kostsamma”

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!

Kommentarer publiceras efter granskning.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev