Debatt
”Besluta om en nationell ungdomssubvention”
Publicerad: 19 april 2013, 05:00
Om vi menar allvar med att skapa en jämlik vård över landet måste vi klara av att harmonisera p-pillerförmånerna, skriver ordförandena i 14 läkemedelskommittéer.
Varför får vissa flickor gratis p-piller medan andra måste betala fullt pris för samma preparat? Varför betalar landstingen utan ifrågasättande preventivmedel utan att veta priset – som satts helt fritt av industri och apotekskedjor? Varför drar läkemedelsföretagen tillbaka beprövade p-piller från förmånssystemet?
Det finns onekligen mycket att göra för att minska aborttalen i Sverige. Frågan om p-pillrens priser och vem som ska betala är högaktuell och belystes bland annat i Dagens Medicin för några veckor sedan, där man bland annat i Norrbotten gladde sig över att antalet aborter minskat sedan p-piller blivit gratis för länets unga kvinnor.
Bakom detta ligger säkert ett idogt arbete med fler komponenter än gratis p-piller och Norrbotten är att gratulera för de fina resultaten.
I dag flyttar människor mer än förr och det gäller i synnerhet ungdomar som på grund av studier och arbete byter bostadsort ofta. Att olika landsting har olika subvention av deras p-piller framstår som märkligt och ojämlikt.
Än mer komplicerat blir det efter omregleringen av apoteksmarknaden, då flera apotekskedjor ska hålla reda på olika subventionsregler i de olika landstingen. En samordning är således mer angelägen nu än någonsin tidigare, både av praktiska skäl och för att åstadkomma en jämlikhet över landet.
Vi är i början av det fria vårdvalet, då makten alltmer förskjuts från sjukvården till patienten som kan välja fritt över landet. Kan vi inte enas om något så enkelt som p-pillersubventioner, hur ska vi då kunna skapa samsyn om vårdutbudet över landstingsgränserna?
I Sverige gör Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, en hälsoekonomisk bedömning av läkemedel, efter ansökan från företaget. TLV beviljar de flesta läkemedel förmån och de ryms därmed inom den maxavgift om 2 200 kronor per år, som individen får betala.
När det gäller preventivmedel har de flesta landsting dessutom påtagit sig ett utökat ansvar för att undvika att unga kvinnor av kostnadsskäl avstår från preventivmedel. Att självstyrande landsting hamnat på olika nivåer när det gäller kostnadstak och ålder för sin subvention är historiskt inte märkligt, men omflyttningar och apoteksomreglering samt strävan efter jämlik vård talar nu för en harmonisering.
Utbudet av preventivmedel har ökat under senare år, såväl med modernare p-piller som med andra metoder.
Flera av de mest använda p-pillren har förlorat sitt patent och generika har kommit, vilket innebär att priset sjunkit för dessa preparat. Detta borde gynna såväl konsument som finansiär, det vill säga landstingen, om det inte vore för läkemedelsindustrins agerande:
Flera preparat som förlorat patentet har av företagen tagits
ur förmånssystemet. Detta innebär, att läkemedlet inte kan bytas ut till generiska preparat på apoteket. Företaget kan därmed upprätthålla ett högre pris och ändå sälja sitt preparat. Räkningen skickas till landstinget och vinsterna med generikareformen sätts ur spel till skillnad från vad som gäller för andra läkemedelsgrupper.
För flera nya preparat har företagen inte ens begärt TLV:s bedömning av hälsoekonomin, alternativt har TLV sagt nej eftersom priset är flera gånger högre än de traditionella p-pillren. Företagen är inte intresserade av förmånssystemet, eftersom många landsting ersätter kostnaden oavsett om preparaten ingår i förmånssystemet eller ej.
För preparat som inte ingår i förmånssystemet kan såväl företaget som apotekskedjorna sätta priset helt fritt. Eftersom någon prisinformation inte finns lätt tillgänglig ger landstingen därmed carte blanche till apoteken – de skickar en räkning som landstingen betalar oavsett vilket pris som satts, och utan att känna till det priset i förväg. Vem skulle i något annat sammanhang acceptera den situationen?
Det finns ingen annan läkemedelsgrupp, där prissättningen är fri och där den offentligt finansierade vården betalar förutsättningslöst och utan hälsoekonomisk värdering.
Möjligheten för företagen och apotekskedjorna att fritt sätta priser som landstingen betalar leder till en kostnadsutveckling som varken gynnar kunder, skattebetalare eller landsting.
Generikareformen och TLV:s hälsoekonomiska värderingar har sparat många miljarder åt stat och landsting och därmed åt oss medborgare, men inom just p-pillerområdet sätts hela det svenska systemet för prissättning av läkemedel ur spel. Om vi menar allvar med att skapa en jämlik vård över landet måste vi klara av att harmonisera p-pillerförmånerna.
Företagen hävdar att TLV i sin värdering inte förmår värdera fördelarna med de nyare preparaten. Ligger det något i detta bör TLV:s uppdrag förtydligas. P-piller-problematiken aktualiserar också, att utbytbarhet mellan original och generika bör tillåtas oavsett om preparatet ingår i förmånssystemet, bland annat för att stävja taktiken att frivilligt lämna detta system för att skydda sitt preparat.
Följande förslag skulle innebära ett steg mot en mer jämlik vård, enklare och enhetligare rutiner för vård och apotek samt lägre kostnader med bibehållen kvalitet:
Besluta om en nationellt gemensam ungdomssubvention av hormonella preventivmedel, med låg självrisk och begränsad till preventivmedel som bedöms vara hälsoekonomiskt motiverade.
Inför utbytbarhet inom de grupper Läkemedelsverket har fastställt, oavsett om preparaten ingår i förmånssystemet eller ej. Angeläget för samtliga läkemedel, inte enbart p-piller.
Inför de gemensamma subventionsreglerna från 2014-07-01 för att ge en rimlig tid för företag, SKL och TLV att anpassa sig till en ny situation.