fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Beslutet om 1177 måste bygga på korrekta fakta”

Att ta tillbaka 1177 i Region Stockholms regi med bibehållen kvalitet och upprätthållen patientsäkerhet blir inte lätt, skriver Danny Aerts, Medhelp, i en replik.

Publicerad: 28 november 2022, 04:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Danny Aerts, vd för Medhelp Sjukvårdsrådgivning.

Foto: Emy Sjöblom


Ämnen i artikeln:

1177 MedhelpVänsterpartiet

Jonas Lindberg (V) driver sin linje om 1177 Region Stockholm så hårt att bilden blir osaklig och raljant. Medhelp Sjukvårdsrådgivning driver tjänsten för Region Stockholm sedan drygt 20 år, med landets kortaste kötider liksom högsta andel besvarade samtal till lägst kostnad per samtal. Det visar statistik från Inera liksom regionernas budgetunderlag. Tjänsten hanteras av drygt 250 sjuksköterskor, alla med minst fem års yrkeserfarenhet. 

Jonas Lindberg påstår att vi läcker patientuppgifter, skickar för många patienter till akuten och stressar i samtalen för att tjäna pengar. Detta är rena osanningar.

Läs mer: ”Ett privatiserat 1177 är ett uppenbart självmål” 

2019 skedde en incident hos en dåvarande underleverantör, då någon tog del av 55 samtal till 1177, och personnummer kunde identifieras i 9 samtal. Medhelp tog detta på mycket stort allvar, anmälde händelsen till myndigheter och polis samt vidtog en rad åtgärder för ytterligare höjd säkerhet.

Det stämmer heller inte alls att 40 procent av samtalen hänvisas till akuten, utan 18 procent av de som får sjukvårdsrådgivning hänvisas till akutmottagning. Utfallet baseras på regionens beslutsstöd, samtalsprocessen som sjuksköterskan är ålagd att följa och sjuksköterskans erfarenhet och kompetens. Samtliga regioner följer samma kvalitetssäkrade samtalsprocess för 1177, vilket leder till att samtalen oavsett vem som svarar får en viss längd. Det är invånarens symtom som avgör hur samtalet fortlöper. 

I själva verket får 1177 i Stockholm höga betyg när det gäller just tid för den som ringer. I månatliga NKI-undersökningar ställs frågor om patienten fått tillräckligt med tid för att förklara sin situation och om sjuksköterskan tagit sig tid att hjälpa. Resultaten visar att sjukvårdsrådgivningen i Region Stockholm över tid ges ett betyg på cirka 90 av 100, enligt Origo som utför undersökningarna åt regionen.

Jonas Lindberg påstår att tillgång till journaler underlättar bedömningar. Men sjukvårdsrådgivningens uppdrag är att hänvisa patienten till rätt vårdnivå och fastställa hur brådskande ärendet är. Då är värdet i att lägga tid på att läsa en journal begränsat. Om Region Stockholm anser att Medhelp ska ha tillgång till journaler finns heller inget hinder för detta. 

Till sist: långa kötider för 1177 i Region Sörmland, som tog hem tjänsten i egen regi 2019, beror inte på pandemin. Kötiderna ökade dramatiskt 2020–2021, men antalet samtal var då till och med lägre än 2018 och 2019. Trots minskad belastning besvarades endast 61 procent av samtalen. Övriga gav upp och lade på, en uppenbar patientsäkerhetsrisk då 2 till 3 procent av dem som ringer faktiskt behöver hjälp av 112. 

Att ta tillbaka 1177 i Region Stockholms regi må vara ett lätt beslut. Men att genomföra förändringen med bibehållen kvalitet och upprätthållen patientsäkerhet kommer inte att bli lika lätt. En förutsättning för det är dessutom att beslutet kring förändringen bygger på korrekta fakta. 

Danny Aerts, vd för Medhelp Sjukvårdsrådgivning

Följ debatten:

1. ”Ett privatiserat 1177 är ett uppenbart självmål”

2. ”Att ta hem 1177 i egen regi blir kostsamt”

3. ”Beslutet om 1177 måste bygga på korrekta fakta”

4. ”KD:s sjukvårdsrea är det verkligt kostsamma”

5. ”Inget tyder på att 1177 utvecklas bäst i egen regi”

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

1177 MedhelpVänsterpartiet

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev