Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Det här med tillgänglighet har blivit lite snett”

Måste vi veta vad en liten prick på armen är för något inom tio minuter, frågar sig sjuksköterskan Kristina Hillerborg som är kritisk till ett politiskt utspel om tillgänglighet. (1 kommentar)

Publicerad: 22 augusti 2022, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Kristina Hillerborg, sjuksköterska, Vårdcentralen Svalöv.


Ämnen i artikeln:

SocialdemokraternaPrimärvård

I förra veckan presenterade Socialdemokraterna i Skåne sitt valmanifest. Ett av vallöftena var att alla ska kunna komma i kontakt med sin vårdcentral eller 1177 inom tio minuter.

”En köfri vård handlar också om att komma fram till vårdcentralen på telefon. Det är ett jättestort problem att det är så svårt”, sa regionrådet Henrik Fritzon (S) till Helsingborgs Dagblad 16 augusti.

Läs mer: ”För mig är inte nära vård längre en gåta” 

Det här är trams! Tio minuter? Vi har i Skåne flertalet akutmottagningar och man kan ringa 112 om det är akut. Man kan också komma ner till vårdcentralen med en akut sårskada eller ont i bröstet, till exempel. Det går alldeles utmärkt. Vi finns till för våra medborgare klockan 8 till 17 måndag till fredag! Det finns dessutom kvällsmottagning och helgmottagning samt Primärvården Skåne online såväl vardag som helg. 

Vi måste dock prioritera: sjukast först! Det håller vi alla med om.

Skulle det vara möjligt att komma fram inom tio minuter till vårdcentralen på telefon så hade vi behövt vara 50 sjuksköterskor som svarar i telefon. Kanske ännu fler? Orimligt! På vår vårdcentral svarar vi på nästan 100 procent av telefonsamtalen. Ibland får våra patienter vänta lite på att bli uppringda och då beror det på att sjuksköterskan har fått hjälpa en akutpatient med misstänkt hjärtinfarkt eller stroke eller en sårskada, till exempel. Ja, så är det i primärvården. Vi ringer alltid upp våra patienter, i tid eller nästan i tid även om klockan blir långt mer än 17.

Nej, tillgänglighet är ett begrepp vi måste hushålla med och vara ödmjuka kring. Primärvården har ett brett uppdrag och det handlar mycket om att förebygga, liksom om att bespara sjukhusen och akutmottagningarna onödig eller felaktig belastning. 

Men det finns också ett annat perspektiv. Det här med tillgänglighet har blivit lite snett! Måste vi veta vad en liten prick på armen är för något inom tio minuter? Måste vi veta varför vi varit trötta i fyra månader inom tio minuter? Kan en misstänkt halsinfektion vänta mer än tio minuter på en bedömning? Ja! 

Och vad hände med att fråga en vän, en mamma, en kollega först? Föräldrautbildning i vanliga infektioner hos småbarn? Frågor om covid, fortfarande efter två och ett halvt år, när all information finns tillgänglig på 1177 med mera. Kärnan i primärvården handlar till stor del om exspektans, egenvård och samtal kring livsstilsförändringar. Vi har hand om medborgarna från att de föds tills att hjärtat slutar slå. Det kräver ett så mycket bredare tankesätt än att svaret och lösningen skulle vara så enkel som kontakt inom tio minuter.

Nej, här får ni tänka om! Ingen vårdcentral i hela Skåne delar er syn på detta. Det måste väl vara värt något? Kom ut och träffa oss, prata med oss, lyssna!

Vi vet hur det är, hur vi vill arbeta, för patienternas bästa och med ett starkt nära vård-tänk. Det om något kan förändra!

Så hur tänker vi då kring tillgänglighet? Vad är det? Är det att få prata med vem som helst så fort som möjligt? Eller kan det vara bättre att vänta lite och få prata med den sjuksköterskan som redan känner en? Som känner till vad som hänt tidigare, så man inte behöver berätta sin historia för femtioelfte gången. Det känns bekant, eller hur?

Vi har som rutin en kontinuerlig dialog med våra medborgare i vårt medborgarråd och i det dagliga arbetet. Vad vill ni ha? De säger i kör att de vill prata med samma person när de ringer. Inte bara gällande sin långvariga magutredning eller psykiska hälsa utan faktiskt även om de skulle drabbas av en urinvägsinfektion. 

Hos oss finns det vanliga numret till rådgivningen. Där får du en ungefärlig tid då du blir uppringd. Vad vi också har skapat det senaste året är ett parallellt system med teamtelefoner. Du ringer till ditt eget team och din sjuksköterska ringer upp dig under dagen. Vi vill lära känna våra patienter och vi vill att de ska lära känna oss. Hur ska vi annars kunna bedriva personcentrerad vård?

Det handlar inte bara om tillgänglighet, vi måste prata kvalitet! Tillgängligheten kan vi mäta men det säger absolut ingenting om kvaliteten på vården. Men hur mäter vi då den?  

Vi kan ju fråga våra patienter? Men ni politiker måste också våga lita mer på oss som arbetar i vården. Om vi menar att ett sätt att jobba blir bäst både för patienterna och för personalen, så är det rimligt att lita på att det faktiskt är så. Vi har gedigna utbildningar i omvårdnad, medicin, kommunikation och patientcentrerad vård. Det borde räcka för att de styrande ska låta oss arbeta ifred med att skapa och forma en vård som är den bästa för patienten. Välkomna till Vårdcentralen Svalöv! Dörren är öppen. 

Kristina Hillerborg, sjuksköterska, Vårdcentralen Svalöv

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten?

Klicka här!

Kommentarer publiceras dagtid vardagar efter granskning.

 

2022-08-29

Ja klart att man kan gnälla över att det ska vara 10min till att få svar på något, det kanske inte är rimligt i alla situationer. 

Men att vårdcentralen är till för att avlasta akutmottagningarna kan många hålla med om!! 

Men varför är det då så att ambulansen inte kan triagera patienter till delar av primärvården i skåne (trots att samtliga vårdcentraler undertecknad varit på har ett ambulansintag!)? Oftast blir svaret när man kontaktar primärvården att ”vi har inte tid!” Detta svar kan man få redan på förmiddagen……

Detta resulterar i att akutmottagningarna får de patienter som egentligen är primärvårdens patienter, som i sin tur blir sittande på akuten i timmavis kanske med en vårdrelaterad infektion eller sår som följd av detta. 

Klart behöver våra politiker se över resurser och primärvårdens uppdrag ja kanske all sjukvårdsuppdrag där ambulans gör skånetrafikens jobb i vissa fall för att de inte klarar av att förflytta en pat i tex en trappa och inte bara leverera valfläsk! Det behövs en långsiktig plan inom all vårdrelaterad verksamhet inte bara de 4åren till nästa val…

Amb-ssk

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev