Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”En god flygberedskap kräver inte jetmaskiner”

Publicerad: 17 Februari 2020, 06:00

Hur medlemmarna i KSA kan vara så nonchalanta inför den ekonomiska verkligheten är skrämmande, skriver debattören Henrik Johansson i en replik.


De rapporter som Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA, hänvisar till i sin replik lyfter behovet av en viktig nationell samordning av all prehospital verksamhet i riket. Det är inte detsamma som att ekonomiskt sargade regioner ska starta flygbolag, bygga hangarer och köpa flådiga jetflyg.

Det råder ingen som helst tvekan om att KSA anser att Sveriges regioner både ska och kan sköta ambulansflyget bättre i monopol än genom upphandling via marknadens aktörer. Hur ekonomiskt blödande regioner som samtidigt minskar vårdplatserna, prehospital beredskap och antalet anställda kan ge sig i kast med att bli ägare till flygbolag är helt ofattbart.

Frågan om monopol och användningen av skattepengar som riskkapital är delvis ideologisk, men hur medlemmarna i KSA kan vara så nonchalanta inför den ekonomiska verkligheten är skrämmande. De aktörer som upphandlas och i dag opererar i luftrummet kan ta såväl intensivvårdspatienter som avancerad ECMO-utrustning och kuvöser.

Det krävs inte fräsiga jetmaskiner för över 700 miljoner kronor och nya hangarer I Umeå, Stockholm och på Landvetter för hundratals miljoner kronor för att hålla en god prehospital flygberedskap. Det som krävs är upphandlingar och optimalt användande av redan fullt fungerande flygplansflotta och förstås en klok hantering av skattepengar. Redan i dag har KSA kostnader som överstiger all rim och reson i ljuset av vad kontrollerade upphandlingar landat i.

Avslutningsvis är diskussioner om geografisk jämlikhet i vården märklig med tanke på att KSA genom att dränera medel från medlemmarnas redan tomma kassor knappast kommer att skapa grund för en jämlik vård. Vården behöver inte politiker från höger till vänster som vill förverkliga utopiska drömmar om att driva flygbolag.

HENRIK JOHANSSON

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev