Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Ett privatiserat 1177 är ett uppenbart självmål”

Ett av de enklaste besluten för Region Stockholms politiker – även på högerkanten – borde vara att ta tillbaka sjukvårdsrådgivningen i egen regi, anser Jonas Lindberg (V). (1 kommentar)

Publicerad: 22 november 2022, 04:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jonas Lindberg (V), oppositionsråd Region Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Region Stockholm1177 Vänsterpartiet

Bolaget som driver Stockholms sjukvårdsrådgivning läcker patientuppgifter, skickar för många patienter till akuten och får bottenbetyg i nationella mätningar. En avprivatisering borde vara ett av de enklaste politiska besluten för regionens politiker, även på högerkanten.

När du ringer 1177 får du prata med en sjuksköterska som kan ge tips och råd kring din hälsa. Behöver du gå till en vårdcentral eller rentav lägga på luren och åka direkt till en akutmottagning? Eller går dina besvär att behandla på egen hand hemma? För att underlätta rådgivningen kan sjuksköterskan titta i din journal för att kunna ge dig en så bra bedömning som möjligt. 

Läs mer: M: Region Stockholms kostnad för tolkar ska halveras 

Så här fungerar det i alla regioner, utom i Stockholm. I huvudstaden är 1177 nämligen privatiserat, och företaget Medhelp som svarar när du ringer har inte tillgång till regionens journalsystem. Personalen på akutmottagningarna har under flera år klagat på att Medhelp skickar patienter som inte behöver akut hjälp till de redan överfulla akutmottagningarna. Här borde diskussionen om privat kontra offentlig drift av 1177 få ett abrupt slut.

Förra året utredde Region Stockholm möjligheterna att ta tillbaka 1177 i egen regi. Slutsatsen blev att det inte är möjligt, eftersom regionen driver egen vård. En offentligt anställd sjuksköterska som svarar på samtal och ger sjukvårdsrådgivning skulle kunna särbehandla regionen och skicka patienter till offentliga vårdcentraler i stället för till privata. Det låter som en sketch ur ett satirprogram på tv, men det är tyvärr sant. Bedömningen vittnar om hur djupt rotat marknadstänket är i landets största region, efter att högern tillåtits leka affär med vår gemensamma välfärd i 16 år. De ideologiska skygglapparna har vuxit fast och blivit en ögonbindel som förblindar hela verksamheten.

Enligt punkt 17 i Vänsterpartiets avtal med det nya S-ledda styret i Region Stockholm, som tillträdde efter valet, ska ett återtagande av 1177 i egen regi skyndsamt utredas på nytt och genomföras under mandatperioden. Både Kristdemokrater och Moderater har förfärats över att en av vårdbolagens kranar till regionens resurser då riskerar att stängas av. I debattartiklar och pressmeddelanden pekar högerpartierna på Sörmland, som kom till insikt och avprivatiserade sin sjukvårdsrådgivning 2019. Under 2020 och 2021 skenade väntetider och kostnader för tjänsten, heter det. Det krävs inga högskolepoäng i statistik för att inse att jämförelser mellan väntetiderna före och under pandemin, då trycket på 1177 ökade lavinartat i hela landet, inte bara haltar rejält utan faller platt.

Nyligen tog Distriktsläkarföreningen fram mer relevanta siffror. I Stockholm leder fyra av tio samtal till en hänvisning till akutmottagning eller närakut. I andra regioner är motsvarande siffra drygt två av tio samtal. Det är inte konstigt att det ser ut så, när ett privat företag har tydliga incitament att beta av samtal i så rask takt som möjligt snarare än att ge så bra rådgivning som möjligt, och som därtill saknar tillgång till journaler. 

I nationella kvalitetsmätningar som baseras på hur medborgare upplever samtalen till rådgivningen hamnar Stockholm dessutom i botten. Hela poängen med 1177 är att minska trycket på akut- och primärvården. Det gör man inte med en privat aktör vid rodret.

Det finns också en säkerhetsaspekt av frågan. I somras stod det klart att Medhelp ska betala 9 miljoner kronor i böter, efter att Computer Sweden avslöjat att miljontals samtal till 1177 legat oskyddade på nätet. Att känsliga patientuppgifter hamnar på villovägar hos en underleverantör i Thailand är såklart helt oacceptabelt. Egen regi är det bästa sättet att stänga dörren för liknande brister i framtiden.

En fungerande sjukvårdsrådgivning är en förutsättning för att hälso- och sjukvården i Stockholm ska kunna vända den dystra trenden. Vi kommer inte kunna kapa köerna på våra akutmottagningar om patienter skickas till akuten med myggbett efter ett samtal till 1177. Vänsterpartiet ser fram emot den överenskomna utredningen i Stockholm, och vi hoppas att partierna på högerkanten kan lägga ideologin åt sidan och sluta upp bakom den här på alla sätt nödvändiga förändringen.

Jonas Lindberg (V), oppositionsråd Region Stockholm

Följ debatten:

1. ”Ett privatiserat 1177 är ett uppenbart självmål” 

 

2. ”Att ta hem 1177 i egen regi blir kostsamt” 

 

3. ”Beslutet om 1177 måste bygga på korrekta fakta” 

 

4. ”KD:s sjukvårdsrea är det verkligt kostsamma”

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

2022-12-01

Jag är sjuksköterska och har jobbat med Telefonrådgivning i 14 år mot Region Stockholm. Det hänvisningsstöd vi använder för våra hänvisningar är skapat av Regionen och de inringande vi hänvisar till Akutmottagningen gör vi för att vårt stöd säger att dessa patienter ska just dit. Att påstå att vi skickar myggbett till akuten är förtal och i detta ligger ingen sanning. Ett sådant uttalande kan endast komma från någon som inte provat att jobba med att bedöma symtom per telefon. Problemet med den höga belastningen på Akutsjukvården beror INTE på felhänvisningar från 1177, utan på att Vårdcentraler och Husläkarmottagningar inte klarar sitt uppdrag. Om deras patienter kunde komma fram till dem på telefon, och det fanns tider att få inom rimlig tid, så skulle trycket på Akuter och Närakuter kraftigt minska. I mina ögon handlar det inte om huruvida 1177 drivs privat eller inte, utan om att välja det alternativ för 1177 som ger skattebetalarna mest för pengarna. Lägg pengarna och resurserna på att stärka och utöka Primärvården, som är den vårdform som är absolut billigast att invånarna använder sig av så kommer den övriga vården att fungera så mycket bättre. 

Rådgivningssjuksköterska 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev