Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Föråldrat att förlänga grundprogram”

Publicerad: 24 augusti 2015, 05:00

Målet bör vara kortare grundutbildningar, skriver fysioterapeuten Mathias Vessberg.


Ingen kan undgå digitaliseringens inverkan på både vård och utbildning. Den lättillgängliga informationen gör att föreläsningar kan ses via Youtube, diskussioner kan följas via Twitter och podcasts, 1177 expanderar och mycket av den information som vi tidigare tjänade pengar på är endast ett knapptryck bort online. Helt gratis. Detta innebär att mycket kunskap och utbildning tappar i värde. Ändå utbildas det in absurdum för lånade pengar och aldrig tidigare har vi varit så högutbildade och så belånade, och utvecklingen verkar inte avta.

När riksdagen tog beslutet att förlänga tandhygienisternas utbildning från två till tre år välkomnades det. ”Det höjer statusen på utbildningen och vi hoppas att det leder till högre löner”, sa Eva Herlitz, tandhygienist. Har det fått det utslag man hoppades på och innebär det att tandhygienister med kortare utbildning inte klarar av sina arbetsuppgifter? Knappast.

I min egen kår, Fysioterapeuterna, har yrket länge bedömts som ett framtidsyrke, men låga löner och hög konkurrens om arbetsplatser vittnar om att arbetsmarknadsundersökningarna är precis lika missvisande i dag som för tio år sedan. Och det finns en anledning varför en stor namninsamling startade mot att ytterligare ett lärosäte inom fysioterapi skulle startas i Kalmar för några år sedan. Efterfrågan har uteblivit.

Är då formell utbildning och vidareutbildning värd att investera i? Behövs alla kurser och högskole­poäng för att klara av arbetets kvalifikationer eller är det bara en formalitet? Råder det inflation på högskolepoäng?

Arbetsmarknaden har aldrig varit mer föränderlig och i dag när informationsflödet går i ljusets hastighet har universitet svårt att hänga med. Mycket av dagens utbildning kommer inte att vara aktuell i framtiden och utvecklingen går i ett rasande tempo. Har jag blivit en sämre fysioterapeut för att jag inte längre klarar av mina universitetstentamina från för tre år sedan? Nej, tvärtom.

Grundutbildningar bör fokusera mindre på korvstoppning med inaktuell kunskap.

Jag har blivit betydligt mer kompetent efter all utbildning från arbetsliv och internet. Det jag främst tar med mig från grundutbildningen är lärarna som lyckades engagera, som skapade diskussioner och uppmanade till kritiskt tänkande och källkritik. Det har gjort att jag efter avslutad grundutbildning fortsätter ta del av forskning och utbildning och diskuterar via sociala medier, precis som nuvarande arbetsmarknad ställer höga krav på. Flexibilitet. Kunskap i förändring.

Utbildning och kunskap är viktiga men grundutbildningen är bara ett startskott inför arbetslivet och ens utbildning slutar inte för att arbetslivet börjar. Därför borde vi anpassa utbildning efter digitaliseringen. Grundutbildningar bör fokusera mindre på korvstoppning med inaktuell kunskap och det måste ske en smartare övergång till arbetsliv där det finns utrymme för handledning och diskussion.

Utbildningar ska absolut inte förlängas i syfte att ”höja statusen och lönerna” utan bör i stället fokusera på att förkortas. Höga studielån är inte bara ett problem för den enskilde, utan även en belastning för hela samhället.

Tyvärr går vi åt motsatt håll och när jag läser i Fysioterapeuternas partipolitiska program att även de vill förlänga utbildningen ser jag en oroväckande utveckling. Ytterligare ett års förlängning av utbildningen kommer varken att göra oss till bättre fysioterapeuter eller höja statusen på yrket. Det kommer enbart att skapa större utbildningsångest och ge oss högre studielån.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev