Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Frustrerande kontakt med Försäkringskassan

Publicerad: 27 oktober 2009, 14:25

Tjänstemän ska inte agera ”överläkare” och överpröva sjukskrivande läkares beslut, skriver Leif Keisu.


I min verksamhet så sjukskriver jag inte så ofta och som regel har det inte varit några problem, men jag har läst i Dagens Medicin om kollegor som numera tycks ha Försäkringskassan (FK) mera som motståndare än som samarbetspartner. Nu råkade jag dock ut för att mitt intyg underkändes av FK.

Min patient hade en del olika medicinska problem och blev allt tröttare och klarade inte längre av sitt arbete.

Vid ett återbesök konstaterade jag att hon hade en depression och en MADRS–skattning visade att hon uppfyllde kriterierna för detta. Hon berättade då att hon tidigare haft en lång sjukskrivning för utmattning/depression. Jag sjukskrev henne inledningsvis i två veckor och satte in SSRI. Vid återbesök ett par veckor senare tyckte patienten att det redan hade börjat vända och hon var positiv till att komma igång på 50 procent. Hon hade också haft kontakt med arbetsgivaren och skulle få mer lämpade arbetsuppgifter.

I ruta 4 (objektiva undersökningsfynd på organnivå) angav jag hennes MADRS-poäng.

Efter en vecka kom en begäran från FK att jag måste komplettera mina intyg med statusfynd. Jag ringde upp handläggaren och frågade vad som saknades. Jag förklarade att eftersom jag skrivit depression i diagnosen och angivit MADRS-poäng så förstod jag inte vad som var oklart. Jag förklarade vad MADRS är.

Samtalet slutade med att sjukskrivningen skulle godkännas om jag till exempel skrev att ”patienten ser nedstämd ut” i ruta 4. ”För den här gången” kunde jag också slippa undan med detta telefonsamtal.

Detta gav mig följande reflexioner:

■ Om man jämför med till exempel en fraktur så skulle det innebära att ”röntgen visar fotledsfraktur” inte räcker som status utan att ortopeden måste beskriva att benet ser ut att vara av när man tittar på det. Man måste använda fler ord.
   ■ FK:s tjänsteman litade inte på att jag hade kompetens att ställa diagnos och bedöma arbetsförmåga utan hon ville ha samtliga uppgifter för att likt en överläkare kolla en medicine kandidats slutsatser.
   ■ Det är frustrerande att använda arbetstid till rent trams.

Leif Keisu

Leif Keisu
är specialist i allmänmedicin, verksam i Stockholm.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev