Få hela storyn
Starta din prenumeration
Debatt
Publicerad: 2 Mars 2018, 06:00
Mattias Lundekvam, förbundsordförande, Hörselskadades riksförbund, HRF, Jonas Sahlberg, distriktsordförande, Hörselskadades distrikt i Stockholms län, HRF och Mikael Larsson, distriktsordförande, Hörselskadades distrikt i Skåne, HRF.
Det är hörselskadades behov som ska stå centrum för hörselvården – inte industrins försäljningsintressen, skriver Hörselskadades riksförbund i en debattreplik.
Ämnen i artikeln:
Stockholms läns landstingHörselföretagarna talar i Dagens Medicin nr 7/18 vackert om hörselskadades rätt att välja. Men honnörsorden skorrar falskt för oss i Hörselskadades riksförbund, HRF, som möter den krassa verkligheten inom ”Fritt val”-systemen i Stockholms län och Skåne.
För, namnet till trots, Fritt val ger inte patienten ökad valfrihet – snarare tvärtom. Två stora hörapparatkoncerner äger de flesta av de auktoriserade mottagningarna, och där provas det ut i stort sett bara de hörapparatmärken som den egna koncernen tillverkar. Valfriheten reduceras ofta till ett eller två märken och val av prisnivå: ”Vad har du råd med?”
Genom Fritt val har hörapparatindustrin fått ett direkt och skadligt inflytande över själva innehållet i hörselvården. Mottagningar som är auktoriserade av landstinget/regionen har satt i system att avråda patienter från det offentligt upphandlade hörapparatsortimentet och i stället sälja ägarens produkter: ”Vill du ha landstingets gamla, dåliga hörapparater? Eller vill du ha våra nya, marknadsledande hörapparater för 15 000 kronor?”
Fritt val ger inte patienten ökad valfrihet – snarare tvärtom
Det här ställs på sin spets i Skåne, där regionen har upphandlat ett bra hörapparatsortiment. Trots det rekommenderar vissa mottagningskedjor alla patienter att köpa hörapparater, och lägga till tusentals kronor ”för att få något bra”. Det är inte bara oseriöst, det är oanständigt.
Priset är inget mått på kvalitet – det har ingen förankring i audiologisk vetenskap. Men hur ska patienten veta det? Den enskilde måste självklart kunna lita på audionomens råd. Men inom Fritt val är audionomen både vårdgivare och säljare – någon som inte bara ska ge vård, utan också dra in intäkter och uppfylla försäljningsmål. Och om audionomen säger att ”dyrast är bäst” är det svårt för patienten att värja sig. Inga upplysande broschyrer eller ”patientkontrakt” kan motverka det.
Det är detta som gör att inte bara vi i Hörselskadades riksförbund, utan även Hjälpmedelsutredningen, Statens medicinsk-etiska råd och Socialstyrelsen dömer ut Fritt val.
Patienterna är nöjda, hävdar Hörselföretagarna. Men det är en sanning med modifikation: Stockholm ligger sedan flera år tillbaka i botten när det gäller ”tillfredsställelse” i det Nationella kvalitetsregistret för hörselrehabilitering, som bygger på omfattande patientenkäter.
I stället för Fritt val vill vi ha upphandling av hörapparatsortiment som är breda, flexibla och av hög kvalitet. Då kan alla hörselskadade få tillgång till hörapparater efter behov – oavsett personlig ekonomi – och landsting/region kan lägga resurser på hörselvård i stället för hörselcheckar.
Ingen har föreslagit att vårdvalet ska avskaffas. Men att det behöver utvecklas, det är vi överens om. Vi håller också med om att valfrihet är viktigt, och det är just därför vi vill avveckla det som kallas Fritt val. Det är hörselskadades behov som ska stå centrum för hörselvården – inte hörapparatindustrins försäljningsintressen.
”Värna brukarens rätt att själv välja hörselhjälpmedel”
”Vi utvecklar patientens rätt att själv få välja”
MATTIAS LUNDEKVAM, JONAS SAHLBERG OCH MIKAEL LARSSON
Ämnen i artikeln:
Stockholms läns landsting