Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Grov generalisering om Försäkringskassan

Publicerad: 18 November 2008, 12:54

REPLIK Curt Malmborg går i svaromål efter ett kritiskt inlägg av Ulf Torstensson i Skellefteå.


Läkaren Ulf Torstensson har i en debattartikel i Dagens Medicin nr 46/08 (och även tidigare distriktsläkaren Björn Olsson i en krönika i tidningen) hävdat att Försäkringskassan  bygger murar mot sina samarbetspartners  och att  det inte går att få kontakt med Försäkringskassan .

Det är lika olyckligt varje gång kontakterna inte fungerar mellan oss och den enskilde läkaren eller medborgaren, och det vill jag verkligen beklaga.Men att utifrån dessa erfaren­heter påstå att vi saknar kompetens och att det inte går att få kontakt med Försäkringskassan eller att Försäkringskassan  bygger murar  är att grovt generalisera.

Vårt mål är att ha en hög tillgänglighet för både de försäkrade och för våra samarbetspartners och att samtidigt kombinera detta med en snabb och rättssäker handläggning.

För att uppnå detta genomgår vi just nu en stor förändring, så att vi kan utnyttja våra resurser på bästa sätt. Vi har förstärkt tillgängligheten på telefon.

I vårt kundcenter arbetar kvalificerade handläggare som kan svara på de flesta frågor. Kundcentret har öppet mellan klockan 8 och 21 på vardagar, klockan 8 och 15 på lördagar och klockan 15 och 21 på söndagar.

För dig som läkare finns kundcenter för partners, telefon 0771-17 90 00. Om kundcentret inte kan svara på frågan, så ska en annan handläggare ringa upp inom 48 timmar. Jag förstår att detta har fallerat i Ulf Torstenssons fall, men vi jobbar hårt för att få våra nya rutiner på plats.

Vi har lokalkontor i alla landets kommuner och vi har också 3 000 personliga handläggare som är direktkontakten för dem som är sjukskrivna en längre period eller har någon form av handikappstöd.
Samtidigt har vi, för att mer likformigt och snabbt, hantera utredning, beslut och utbetalning koncentrerat handläggningen av vissa ärendeslag till 20 orter i landet.

Närståendepenning är ett av de ärendeslagen. Där arbetar man nu för att bygga upp sin verksamhet för att säkra en rättssäker och snabb handläggning. Normalt ska beslut fattas inom fyra veckor. Just nu är hand­läggningstiden lite drygt fyra veckor.

Under sommaren hade vi också oacceptabelt långa handläggningstider inom vissa andra ärendeslag. De problemen är i stort sett lösta. Vi rapporterar alltid aktuella handläggningstider för de vanligaste ärendeslagen på Försäkringskassans hemsida.

Med en sådan här stor omorganisation följer också att invanda kontaktvägar och rutiner förändras och att de nya rutinerna inte är helt intrimmade. Jag är väl medveten om detta och kan försäkra er om att vi jobbar hårt för att rätta till det som inte fungerar.

Ulf, du är välkommen att gärna kontakta våra enhets­chefer inom närståendepenning, Ulrika Jessen eller Carina Hagenius, om du vill diskutera frågor om handläggning och rutiner för närståendepenning vidare.

Curt Malmborg

Curt Malmborg
är generaldirektör för Försäkringskassan.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev