Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Ingen ska behöva gå vilse på sjukhuset”

Publicerad: 18 Mars 2015, 06:00

Vården blir effektivare om alla vet vart de ska, skriver en debattör.


Ingen vet var den där specialistläkaren håller hus, eller vilket rum patienten finns på. Det skickas meddelanden för att försöka få vårdpersonal att komma dit de behövs, men tyvärr kan de inte alla rumsnummer i huvudet och måste leta sig fram i korri­dorerna. Samtidigt irrar besökare omkring på jakt efter anhöriga och patienter frågar sig fram till en kaffe­automat. Känns det igen?

Det verkar i dag vara vanligare att gå vilse på ett sjukhus än i skogen. Mobiltäckningen är också bara marginellt bättre än i ödemarken. Vårdpersonalen har visserligen verktyg för att kommunicera med varandra, men måste verbalt försöka beskriva vägen.

Resultatet är att mycket tid går åt till att hitta personalen som behövs och för att komma till rätt plats. Mindre spring, letande och jakt kunde helt enkelt leda till en mer effektiv vård. Det som krävs är bättre sätt att hitta såväl platser som information på sjukhuset.

Och det är egentligen inte rocket science. Det finns teknik för att få exakta inomhuskartor till sin mobil där du leds enklaste vägen till exakt rätt rum. Det går att skicka pushmeddelanden till rätt läkares mobil och om denne har tillåtit det så går det också att veta var han eller hon är.

Det verkar i dag vara vanligare att gå vilse på ett sjukhus än i skogen.

Rent tekniskt är det som behövs en mobiltelefon med en app och så kallade beacons som placeras på olika positioner i byggnaden och som kommunicerar med mobilen. Samt ett centralt styrsystem som it-avdelningen enkelt kan hantera.

Ett sådant system kan dessutom användas till fler saker. Eftersom detta bygger på vanliga trådlösa nätverk, wi-fi, så kan även besökare och patienter på sjukhuset få tillgång till användbara tjänster som gör det enklare och bekvämare för dem. Det handlar om snabb internettillgång förstås, men även de kan via en app få en bra karta där det syns exakt var de befinner sig och vart de ska. När patienter får tillgång till information om sjukhuset, till exempel om måltider eller svar på vanliga frågor, så är det inte bara bekvämt för dem utan det gör dem också nöjdare.

I förlängningen skulle även medicinsk information kunna förmedlas via en app. Det skulle till exempel kunna handla om provsvar. Här krävs det förstås en stark säkerhetslösning, men sådant går att ordna även i mobiltelefoner.

Så i stället för en lång följd av likadana korridorer där det i varje rum göms vårdpersonal som kanske behövs någon annanstans eller som bara gått in genom fel dörr så kan det finnas en tydlig karta där var och en vet sin egen position och kan ta reda på var alla andra är. Ingen går längre vilse och ingen behöver gå skallgång!

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev