Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Kalla samvetsfrihet för vad det egentligen är: Abortmotstånd”

Publicerad: 24 februari 2017, 06:00

Det står människor fritt att välja bort yrken som de anser moraliskt förkastliga, skriver Erik Törner i ett inlägg i debatten om samvetsfrihet.


I debatten kring det upp­märk­sammade fallet som hamnat i Arbetsdomstolen, där en barnmorska åberopade så kallad samvets­frihet, hamnar tyvärr fokus ofta på den enskilda barnmorskan, hon som vägrades anställning då hon inte ville vara delaktig i preventiv­medelsrådgivning eller aborter (som i dagsläget ingår i den offentliga sjukvårdens ansvarsområde).

Med detta fokus är det lätt att missa kärnan i problematiken. Argumentet som framförs är samma som vi sett i våra grannländer och även runt om i världen där kärnan är: ”Min religion är den rätta och den bör representeras i lagtexten”.

I detta fall handlar det alltså om abortmotstånd. Problemet är att det inte kallas för detta, och det är lätt att börja tro att vi faktiskt pratar om rätten att få följa sitt samvete överlag.

Att kalla det samvetsfrihet är ett medvetet val från dem som driver dessa kampanjer.

Att kalla det samvetsfrihet är ett medvetet val från dem som driver dessa kampanjer, troligtvis eftersom det är ett mycket mindre laddat ämne än abort­rätten.

Viktigt är här att påpeka att före­språkarna för samvets­frihet i detta sammanhang endast önskar innefatta rätten till att ta avstånd från abort och preventiv­medel i sin yrkesutövning. Det finns ingen plats för andra samvetskval eller ideologiska över­tygelser.

Om vi skulle prata om äkta samvetsfrihet i sådan tappning skulle veganen i kassan på mat­affären få vägra knappa in mjölken och biffen, den traditionella läraren få dela upp klasser efter köns­till­hörighet, den miljöengagerade flygplanspiloten vägra flyga och den hälsomedvetna servitören vägra servera läsk till den över­viktige. Ett samhälle med en sådan samvetsfrihet blir absurt.

I dagens samhälle har vi valt att försöka separera religion och stat. Vi tror på allas rätt att agera enligt sin egen moraliska övertygelse, så länge det sker inom lagens ramar och inte inskränker på någon annans rättigheter. Detta säkerställs genom att det i dag står människor fritt att välja bort yrken som de anser moraliskt förkastliga. Det är stor skillnad mellan detta och rätten att välja vilka arbetsuppgifter som man önskar utföra.

Aborträtten har inte funnits under så många år i Sverige och vi kan inte luta oss tillbaka och ta den för given. Imorgon kan den vara försvagad, precis så som redan skett i bland annat ­Spanien och Polen. Om Sverige skulle införa denna typ av samvetsfrihet har vi tagit ett avgörande kliv mot religiösa lagar och svikit kvinnans rätt till sin egen kropp.

Samvetsfrihet är ett annat ord för abortmotstånd. Låt oss kalla det för vad det är för att undvika missförstånd.

ERIK TÖRNER

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev