Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Lärandemål lika viktiga att granska som kunnande

Publicerad: 18 maj 2010, 12:53

REPLIK Forskningsminister Tobias Krantz (FP) har en för snäv syn på hur en utbildnings kvalitet ska mätas, skriver två representanter för Svensk sjuksköterskeförening.


Svensk sjuksköterskeförening välkomnar att forsknings- och utbildningsminister Tobias Krantz (FP) framhåller värdet av ett samarbete med berörda företrädare inför den kommande kvalitets- och utbildningsreformen.

Vi är överens med Tobias Krantz om att värna kvalitet i utbildning för att säkerställa en kvalitativt bra och kunskapsstyrd vård. Det är mycket positivt att Tobias Krantz tydliggör att det självständiga examensarbetet inte är en tillräcklig indikator för att utvärdera resultatet av sjuksköterske­utbildning.

Vi är däremot inte överens med Krantz om att lärandemål inte är lika viktiga att granska som vad sjuksköterskan faktiskt kan. Värdet av tydliga lärandemål betonas starkt inom det europei­ska ramverket för högre utbildning – Bologna.

Lärandemål kopplade till betygs­kriterier är av betydelse för studenternas rättsäkerhet. De underlättar också samarbete mellan lärosäten såväl nationellt som internationellt. Dessutom anser vi att en generell höjning av ersättningen per student har en betydligt starkare kvalitets­höjande effekt än de indikatorer som föreslås i propositionen.

Varför vill Tobias Krantz bortse från det faktum att kvalitet i högskole- och universitetsutbildningar inte kan begränsas till ett fåtal generella resultatindikatorer?

Svensk sjuksköterskeförening uppmanar honom att beakta såväl hur utbildningen genomförs som dess resultat i kommande kvalitetsutvärderingar.

Ania Willman,
ordförande för Svensk sjuksköterskeförening.

Janeth Leksell,
vetenskaplig sekreterare i Svensk sjuksköterskeförening.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev