Debatt
”Låt oss lansera ett nytt koncept för vårdcentral"
Publicerad: 30 januari 2018, 06:00
Kjell Andersson, distriktsläkare, Råcksta Vällingby Närvård.
Kjell Andersson kåserar om att starta snabbvårdskedjan Vårdkreatörerna med Dr Vretman i spetsen, som erbjuder ett smörgåsbord av sjukvård för alla smaker.
Ämnen i artikeln:
PrimärvårdKonstaterar att jag i år har varit specialist i allmänmedicin i 20 år och upplevt ett otal organisationsförändringar och -modeller. Trots dessa är jag inte desillusionerad utan tror på primärvården och dess främsta uppdrag: Att skapa trygghet i närsamhället.
Kollegan Katarina Stolt Simfors skriver i sin krönika i Dagens Medicin nr 1-3/18 om lutfisk och kaffe, kanske kan hon vara intresserad av att vi tillsammans startar en snabbvårdskedja, tänker jag. Givetvis med drive in-funktion för att öka tillgängligheten för dem som upplever störst behov av vård NU, efter två timmars feber.
Inspirerad av Dr Stolt Simfors tänker jag vidare och funderar på om vårdcentralen kan liknas vid en restaurang (färdigförpackad hämtmat = recepten)? Lunchrestaurangen erbjuder flera alternativ mellan kl 08-17, exempelvis öronspolning, vaccination eller rent av en omläggning hos distriktssköterskan. Likt de större matvarubutikerna erbjuder vi även hemleverans av vård via hemsjukvården. Och sist men inte minst har vi à la carte-alternativet, man behöver boka tid och även själv välja vilken åkomma man vill ta upp. Det förekommer även att en del väljer avsmakningsmeny för att ha möjlighet att ta upp lite av varje. Oj, vi får ju inte glömma drive in-mottagningen för dem som vill ha hjälp NU!
Katarina, vilken prestation vi utför varje dag på våra mottagningar! Vi fixar allt, tyvärr med alltför sena kvällar och alltför trötta ryggar som biverkan. Så, vi lanserar helt enkelt ett nytt koncept och kallar oss Vårdkreatörerna med Dr Vretman i spetsen och erbjuder ett smörgåsbord av sjukvård för alla smaker!
Det förekommer även att en del väljer avsmakningsmeny för att ha möjlighet att ta upp lite av varje
Hos Vårdkreatörerna med Dr Vretman i spetsen går varje patient nöjd från mottagningen. Receptionisten hjälper Helena som inte fått sitt utlovade sjukintyg med posten. Kerstin har träffat undersköterskan Lisa som mätt blodtrycket och gett besked att det ser lika bra ut som förra veckan, ”jag meddelar Dr Vretman”. Eller 85-åriga Klara som ringt på egen hotline till äldrevårdssköterskan då hemtjänsten inte dykt upp och mediciner saknas. ”Det ordnar vi!” blir svaret till Klara som får lugn i själen. Eller Yasmine och hennes två sjuka småbarn med värk i öron och feber som väljer drop in-akuten och lämnar mottagningen med egenvårdsråd. För att inte tala om de veckovisa såromläggningarna, injektionerna, livsstilssamtalen, besök hos diabetessköterskorna, astmasköterskorna och hemsjukvården.
Sekreterare Maria har suttit i en timme med Dr Vretman och tittat igenom nästa månads patienter från väntelistan, beställt prover och skickat kallelser. Så likt hens namne, vars matkreationer genomsyrar restaurangvärlden än i dag, finns Dr Vretman med i allt som sker på mottagningen, hen tar en titt i ett nyspolat öra, hen ger råd till underläkaren avseende en diagnos, tittar på ett svårbehandlat sår. Det händer ibland att hen även lägger sista handen på en patient med panikångestattack innan specialisten på psykosociala teamet tar över behandlingen. Allt som en viktig kugge i teamet på vårdcentralen Vårdkreatörerna med ansvar för smörgåsbordet av vård och dess kvalitet med trygga patienter likt nöjda restaurangkunder som mål. För handen på hjärtat: Hur stora är förväntningarna på att Tore Wretman kommer ut från köket och serverar dig varje gång du besökt hans stjärnkrog?
Kjell Andersson, distriktsläkarkollega i Vällingby
Relaterat material
KJELL ANDERSSON