Debatt
”Oviljan att lyssna är det verkliga hotet”
Publicerad: 20 mars 2014, 05:30
Märit Halmin, till vänster, och Lollo Makdessi
REPLIK Se larm om problem som en tillgång, skriver två läkare med anledning av SKL:s inlägg om cancersjukvården.
Patienter och personal larmar om strukturella problem i sjukvården, om att viktiga värden går förlorade, om system som förskjuter patienten mot periferin och sätter produktionen i centrum. Försöken till att, ibland med enskilda exempel, synliggöra systemfel bottnar i ett hopp om förbättring.
Företrädare för SKL tolkar i sin artikel dessa rapporter som ett hot. Vi önskar att dessa berättelser i stället uppmuntras och ses som en tillgång.
Vi är övertygade om att transparens är enda vägen mot ett bättre sjukvårdssystem. Att förneka brister och lägga locket på kommer inte att gynna en positiv utveckling.
Det äkta hotet mot allmänhetens förtroende för svensk sjukvård är inte patienternas berättelser. Det äkta hotet ligger i bristande dialog och politikers samt tjänstemäns ovilja att lyssna på människorna på golvet. Det är också detta som leder till bristande motivation hos personalen.
Vi vet att svensk sjukvård kan bli så mycket bättre och vi är beredda att arbeta för det. Därför vädjar vi till politiker och tjänstemän att delta i detta arbete tillsammans med oss.