Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Regionalpolitik sätts före e-hälsopolitik”

Publicerad: 8 september 2016, 07:00

Att förverkliga digitaliseringens möjligheter för patienter, vårdpersonal och forskning kräver ett aktivt politiskt ledarskap, skriver två liberaler.


Ämnen i artikeln:

E-hälsomyndighetenGabriel WikströmLandstinget i Kalmar län

Det råder bred uppslutning kring den nationella vision för E-hälsa 2020 som presenterades i mars – men regeringens enda konkreta åtgärd hittills har varit beslutet att tvångsflytta och slå sönder den ansvariga myndig­heten, utan seriös risk- eller konsekvensanalys. När statsrådet Gabriel Wikström (S) fick chansen att förklara regeringens tankar genom en riksdagsfråga, viftade han lättvindigt bort rättmätig oro om kompetensförsörjning och drift av samhällskritiska tjänster.

Det är fullkomligt häpnadsväckande hur ansvariga ministrar väljer att blunda för fakta – och för Riksrevisionens skarpa kritik mot tidigare utlokaliseringar av myndigheter. Erfarenheterna av tidigare S-regeringars myndighetsflyttar pekar mot en katastrof. Läkemedelsverket (1974) förlorade tre av fyra medarbetare, Folk­hälso­institutet (2005) 145 av 150 (!) och Konsumentverket i princip hela personalstyrkan. Arbetet med sakfrågorna försvagades kraftigt i åratal. Vad är det som får regeringen att tro att samma sak inte händer på E-hälsomyndigheten?

Även om flytten sker först om två år börjar problemen med kompetensförsörjning direkt. Med­arbetarnas fokus flyttas från utveckling till avveckling. Många började söka nya jobb redan efter några dagar.

Människor med hög specialistkompetens som på E-hälsomyndigheten är inte utbytbara schackpjäser i ett regional­politiskt spel. De har varit svåra att rekrytera i Stockholm, och det blir inte enklare i Kalmar. Att alla som arbetar med strategisk utveckling i myndighetsledningen får stanna i Stockholm medan alla som arbetar med teknisk drift och underhåll skickas till Kalmar är knappast en moralhöjande signal från uppdragsgivaren.

Flyttbeslutet har uppenbart tagits för att gynna Kalmar kommun, inte digitaliseringen av vården.

Många års osäkerhet är mycket allvarligt för E-hälsomyndighetens båda kärnuppdrag: att säkerställa driftsäkerhet och utveckling av de läkemedelsregister och e-tjänster som både vårdgivare och apotek är helt beroende av, samt koordineringen av det strategiska nationella e-hälsoarbetet i samarbete med sjukvårdshuvudmännen.

Flyttbeslutet har uppenbart tagits för att gynna Kalmar kommun, inte digitaliseringen av vården. Självfallet behöver inte myndigheter ligga i en storstad. Men om regeringen vill öka den statliga närvaron i landet är det bättre att göra det genom att förlägga nya verksamheter till andra orter, inte genom att flytta på känsliga specialist­myndig­heter som är mitt uppe i en intensiv utvecklingsfas. Myndigheters primära uppgift är inte att skapa arbetstillfällen, utan att effektivt leverera samhällsnytta inom sitt sakområde.

Landets alla vårdgivare be­höver en tydlig statlig samarbetspartner i en tung digital omställning av verksamheten. Svensk sjukvård behöver desperat höja både ambition och tempo för fler moderna e-hälsotjänster. Att välja just E-hälsomyndigheten för en utlokalisering är feltänkt, fel­tajmat och rent destruktivt.

Visa på ansvarstagande och backa från beslutet, Gabriel Wikström!

BARBRO WESTERHOLM OCH DANIEL FORSLUND

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev