Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Svensk laboratoriemedicin riskerar hamna i svår kris”

Publicerad: 30 september 2013, 12:32

För den svenska landstingsägda laboratoriemedicinska verksamhetens skull hoppas jag att en snar ändring i sättet att upphandla kommer till stånd, skriver vd:n för Siemens Healthcare Diagnostics.


Från min synvinkel kan jag bara hålla med min kollega Håkan Johansson om att tillämpningen av LOU och sättet den tolkas av landstingen medför att innovationer har en begränsad eller ingen möjlighet att kunna komma in till den svenska marknaden och att detta medför att laboratoriemedicin i Sverige idag ligger efter till exempel Danmark där innovativa laboratorielösningar dominerar.

Det jag inte håller med min kollega om är att lösningen i Sverige skulle vara upphandlingsform av det så kallade partnerskap som nu genomförts i Gävle.

Upphandlingen i Gävle var i högsta grad baserad på pris och inte på innovation. Det finns dessutom inga påvisade kopplingar till långsiktiga vinster eller förbättringar vare sig för leverantören eller det upphandlande laboratoriet.

LOU är i sig själv inte felaktig. Bristerna uppstår i tolkningen och tillämpningen av lagen. Lösningen för att stimulera innovationslösningar till svenska medicinska laboratorier är att upphandlarens fokus blir på helt andra parametrar än det man har i dag.

Så pass enkla saker som att leverantören lämnar garantier för hur stor arbetskraft som krävs för att hantera en viss volym med den offererade automationslösningen borde vara en självklarhet. Många innovationer som skulle kunna vara tillgängliga på marknaden har betydligt högre automationsgrad och effektivitetsgrad än de som finns på svenska laboratorier idag. Nuvarande upphandlingsmetod är dock ett effektivt hinder för introduktionen av dessa förbättringar till förmån för kortsiktiga vinster.

Praxis i Sverige är att fokusera på pris för kapitalinvestering och reagenser. Detta sätt att utforma upphandlingar och bedöma kriterier utan hänsyn till ett helhetsperspektiv blir mer och mer en självförstärkande ond cirkel, där både leverantörer och upphandlare tvingas in i ett beteende som i slutänden inte gagnar någon.

Vid jämförelse med Danmark som jag nämnde tidigare, är det praxis att bedöma den totala effektiviteten för hela kontraktstiden. Fokus ligger också på servicegraden till den beställande läkaren i form av  turn-around tid  det vill säga hur snabbt svaret kan levereras till läkaren, vilket i förlängningen gagnar patienten.

Det har visat sig att med denna bedömningsgrund i Danmark har de erhållit stora förbättringar och långsiktiga besparingar genom introduktion av innovativa produkter och lösningar på ett sätt som inte kan åstadkommas med den svenska tillämpningen.

För den svenska landstingsägda laboratoriemedicinska verksamhetens skull hoppas jag att en snar ändring i sättet att upphandla kommer till stånd.

Om inte sättet att upphandla ändras hamnar svensk laboratoriemedicin snart i en kris som kommer att vara svårt att hämta sig från.

Relaterat material

”LOU och rädsla för öppen dialog dödar innovationen inom vården”

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev