Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Varför har BMA en legitimation om den inte är värd något?”

När jag söker BMA-tjänster erbjuds jag en lön på 23 000 kronor i månaden, skriver Caroline Dahlström, biomedicinsk analytiker med tio års yrkeserfarenhet.
(6 kommentarer).

Publicerad: 5 juli 2021, 03:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Caroline Dahlström, biomedicinsk analytiker.

Foto: Privat, Getty Images


Ämnen i artikeln:

Löner

Biomedicinsk analytiker, BMA, fick sin rätt till legitimation år 2006. En legitimation är en personlig ”stämpel” och en garanti för att du har rätt kompetens och kunskap för att arbeta inom ditt yrke. Du arbetar under eget ansvar och kan vid oaktsamhet bli av med din legitimation och därmed ditt arbete. 

Rätten till legitimation godkändes med patientsäkerheten som det primära argumentet. ”I analyskedjan har den biomedicinska analytikern ansvar för att rätt prov analyseras och att analyserna sker på ett korrekt och tillförlitligt sätt. Innan analyssvar lämnas gör de biomedicinska analytikerna en rimlighetsbedömning av resultatet som baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet” står det i lagförslaget om legitimation till biomedicinsk analytiker. Till legitimationen hör en högre ansvar än om man inte har en legitimation. 

Läs mer: ”Biomedicinska analytiker arbetar under hård press”

Det har länge talats om höga pensionsavgångar (redan innan jag tog min examen 2011) och bristen på biomedicinska analytiker på våra sjukhus. Enbart hälften av studenterna på BMA-programmen tar examen enligt Universitetskanslersämbetet. Detta leder till att arbetsgivarna anställer andra professioner utan legitimation så som medicinska biologer, laboranter, sjukhusfysiker, molekylärbiologer, biomedicinare, biologer, laboranter, bioinformatiker, civilingenjörer och kemiingenjörer för att göra samma arbete som en biomedicinsk analytiker. Hur gör man en kompetensbedömning av professioner som har en rad olika utbildningar, där inte biomedicinsk laboratorievetenskap är huvudämnet? Vad gör det med patientsäkerheten om inte alla har samma utbildning och inte alla har en legitimation, men ska göra samma arbetsuppgifter? 

I dag lönar det sig inte ekonomiskt att utbilda sig till biomedicinsk analytiker och arbeta på laboratorier inom hälso- och sjukvård, då löneutvecklingen är minus 12 procent jämfört med andra högskoleutbildningar enligt Saco. År 2018 gick studenterna på BMA-programmet på Karolinska institutet ut med en slogan: ”Inte under 28K – nationell lönekampanj för biomedicinska analytiker”. Denna slogan syftade på att nyexaminerade biomedicinska analytiker inte ska behöva börja med en lön under 28 000 kronor i månaden. Enligt en undersökning av Vårdförbundet fick endast 8 procent av de nyexaminerade biomedicinska analytikerna en lön över 28 000 kronor i månaden det året, vilket ändå är i rätt riktning för en lägstalön. 

Jag är biomedicinsk analytiker och har tio års erfarenhet av yrket, och jag har valt att gå till den privata sektorn och veterinärmedicin. Jag har tagit en masterexamen och ett flertal kurser på avancerad nivå. När jag söker mig till humanmedicin och söker BMA-tjänster, blir jag erbjuden en lön på 23 000 till 28 000 kronor i månaden. 

Vidareutbildar man sig efter BMA-programmet är det en enkelriktad väg. Man fortsätter med en masterexamen, doktorerar och fortsätter på en postdoktor-tjänst för att därefter forska, utan möjlighet att arbeta på rutinlabb på sjukhusen med en vettig lönebild och rimlig löneutveckling. Jag får även känslan av att BMA-yrket är för generellt för att kunna konkurrera med andra professioner, även utanför sjukhusmiljön. 

Jag vill att vi tydliggör biomedicinska analytikers betydelse inom hälso-och sjukvården. Jag vill att fler biomedicinska analytiker med högre utbildning ska kunna vara involverad i rutindiagnostiken och jag vill att arbetsgivaren skall vara mer medveten om varför man anställer en biomedicinsk analytiker och inte någon annan profession. En titel på en jobb-annons får inte vara ”Vi söker BMA eller liknande utbildning”.    

Vad vill vi ha biomedicinska analytiker till? Vad är BMA-yrket värt? Varför har biomedicinska analytiker en legitimation om den inte är värd något? Jag tror att jag har tappat bort min professions syfte i vårdsamhället. 

Caroline Dahlström, biomedicinsk analytiker

 

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

2021-07-15

När jag började jobba efter examen så fanns det specifika uppgifter som enkom en legitimerad BMA fick göra. Har jobbat på flera ställen efter det och har inte upplevt den avgränsningen sen dess. Det är också jättebra att ingångslönen har höjts de flesta år sedan min examen, men löneökningen för de anställda är oftast ett skämt (på sjukhusen). Det är inget nytt att man ofta skulle ha tjänat på att säga upp sig o sen börjat där igen.

Anna

 

2021-07-06

Så bra skrivet! Håller verkligen med om allt som du skriver. Jag var inte nöjd med lönen och arbetsvillkoren när jag började söka jobb när examen närmade sig. Därför flyttade jag till Norge för att få högre lön och bättre villkor! Vi borde vara mer värda i vården.

Louise

 

2021-07-06

Efter 12 år i yrket lämnade jag vården. Bättre lön, arbetsmiljö och förmåner. Hade inte tänkt på att utbildning till bristyrket skulle göra att man går back ekonomiskt under ett yrkesliv.
Josefin

 

2021-07-05

11 år i yrket. Ensam i min region att ansvara för regionens alla lymfom och leukemi analyser som dagligen analyseras. En specialistkompetens som ekonomiskt tyvärr endast motsvarar 2000 kronor över den önskade ingångslönen.

Therése 

 

2021-07-05

Jag kan inget annat än hålla med. Jag själv har gått till läkemedelsbolag där jag ökade min lön med 25% direkt. Den ökningen finns inte inom sjukvården. I långa loppet innebär detta att professionen kommer att dräneras på kunskap och erfarenhet.

Erica

 

2021-07-15
När jag började jobba efter examen så fanns det specifika uppgifter som enkom en legitimerad BMA fick göra. Har jobbat på flera ställen efter det och har inte upplevt den avgränsningen sen dess. Det är också jättebra att ingångslönen har höjts de flesta år sedan min examen, men löneökningen för de anställda är oftast ett skämt (på sjukhusen). Det är inget nytt att man ofta skulle ha tjänat på att säga upp sig o sen börjat där igen.
Anna

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Löner

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev