Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Verksamhetens behov viktigare än teknisk detaljstyrning”

Publicerad: 14 februari 2017, 10:08

Att modigt pröva nya lösningar är inte dagdrömmeri, det är skyldighet för alla ledare i vården, skriver Daniel Forslund (L) i en replik.


Ämnen i artikeln:

Stockholms läns landsting

Stockholms läns landsting fattar i dag tisdag beslut om vårt regionala program för framtidens vårdinformationsmiljö, FVM SLL, som blir fortsättningen på det tidigare 3R-samarbetet. Ett både efterlängtat och historiskt beslut, som bidrar till att lösa ett av de allvarligaste problemen för arbetsmiljö och patientsäkerhet – bristen på välfungerande informationsförsörjning.

Miljöpartiet och Tomas Eriksson bryter nu den goda tvärpolitiska samarbetsanda som från start har präglat arbetet med att ge vården moderna it-stöd. Det som oroar mest är dock den djupa okunskap som Tomas Eriksson blottar. Intresset av att söka partipolitisk konflikt är uppenbart större än orken att söka reda på fakta.

Låt mig därför i sak bemöta några av de mest uppenbart felaktiga påståenden som tas upp i artikeln:

Beslutsprocessen. Utifrån den gedigna kartläggning av behov bland vårdens medarbetare och patienter som gjordes inom 3R, tar nu SLL fram en detaljerad kravspecifikation för upphandlingen. Dagens beslut är startskottet på denna process, men upphandlingen kommer inte inledas förrän senare i vår när alla kvalitets- och funktionskrav är klara.
Upphandlingsmetodiken. Om MP hade bemödat sig med att läsa beslutsunderlaget hade de upptäckt att upphandlingsformen ännu inte är vald, utan kommer att arbetas fram under programmets etableringsfas. Efter att ha utrett olika upphandlingsformer kommer vi att välja den som bäst bidrar till hög kvalitet i fråga om exempelvis tekniska specifikationer och funktionella krav.
Öppenhet och standardisering. Målet med SLL:s upphandling är tvärtemot vad MP verkar tro inte ett slutet system av gammal modell, utan en öppen och standardiserad informationsmiljö där nya applikationer, funktioner och beslutsstöd kan läggas till och tas bort över tid för att hålla jämna steg med den snabba digitala utvecklingen.
Styrning och förankring. Det MP påstår vara en ”obefintlig styrning” är i själva verket en välförankrad styrmodell där landstingets alla sjukhusdirektörer och ansvariga förvaltningar tar ett starkt och verksamhetsnära ansvar för programarbetet. Politisk insyn säkerställs bland annat genom landstingsstyrelsens innovationsberedning där sju partier finns företrädda.
Ekonomiska förutsättningar. Landstinget har budgeterat för både upphandlingen och införandeprocessen, och kommer innan upphandlingsbeslutet tas i landstingsstyrelsen att presentera detaljerade analyser av de ekonomiska konsekvenserna.

Därutöver rustar vi nu landstinget med en modern sammanhållen it-organisation, som växlar fokus från förvaltning av åldrade it-system till att aktivt stödja den digitala omställningen av vården.

Att modigt pröva nya lösningar är inte dagdrömmeri, det är skyldighet för alla ledare i vården. För mig som ansvarigt landstingsråd är det som självklart att vi lär av gamla misstag. I stället för en vanlig it-upphandling ska vi redan nu göra FVM SLL till ett förändringsprojekt med starkt fokus på införande och användning.

Jag hoppas att Tomas Eriksson i fortsättningen lägger mer energi på att söka samförstånd och kunskap än att skapa osämja. Digitaliseringen av vården är ett viktigt och långsiktigt åtagande som behöver tvärpolitisk samverkan, inte partipolitisk konflikt!

Relaterat material

”Framtidens vårdmiljö riskerar att bli en fiaskoupphandling”

DANIEL FORSLUND

Ämnen i artikeln:

Stockholms läns landsting

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev