Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Viktigt arbete att lindra förkylning

Publicerad: 7 november 2007, 06:15

REPLIK Vi vill ge kunderna möjlighet att ta rätt läkemedel, skriver Eva Fernvall, varumärkesdirektör vid Apoteket AB, i ett svar på Dagens Medicins ledare.


Jag är glad att Per Gunnar Holmgren visar ett så stort intresse för Apotekets verksamhet. Vi är inne i en spännande utvecklingsfas och ser fram emot den kommande omregleringen av apoteksmonopolet.

I sin ledare i Dagens Medicin nr 44/07 lyfter Per Gunnar Holmgren fram kritik mot att Apoteket fullgör sin skyldighet att ge råd och information om hur läkemedel ska användas på ett effektivt sätt.

Det är viktigt att slå fast att ett av Apotekets uppdrag är att ge infor­mation och råd för en effektiv läkemedelsanvändning. Det gäller både läkemedel som säljs på recept och receptfria läkemedel.

Att använda receptfria läke­medel är inte ofarligt. Det har vi sett alltför många exempel på. En viktig del i arbetet för våra farmaceuter är därför att ge råd också till kunder som köper receptfria läkemedel.
Att ge hjälp till lindring vid en kraftig förkylning eller vid olika typer av värk är ett viktigt arbete.

Att människor vårdar sig själva vid lindriga sjukdomstillstånd i stället för att köa i en redan hårt belastad sjukvård för att få hjälp är något som jag tror att både sjukvården och Apoteket är eniga om är bra.

Effektiv egenvård gör också att människor kan må bättre och slipper vara hemma från arbetet i onödan. Apotekets egna undersökningar visar att många kunder av slentrian tar samma läkemedel oavsett vilken typ av värk de har, det är inte effektivt. Det kan till och med göra att de tar mer än de behöver.

Vi vill ge kunderna möjlighet att vara effektiva också i sin egenvård och att ta rätt läkemedel, inte mer.

Eva Fernvall

Eva Fernvall
är varumärkes­direktör, Apoteket AB.

”Apoteket AB:s kampanj är inte seriös”

Dagens Medicin svarar:

Eva Fernvall glider sammetsmjukt på sanningen. Många inom sjuk­vården känner inte igen Apoteket AB.
Aldrig tidigare har Apoteket AB så oförblommerat gjort reklam för att bara få sälja mer – bara få öka intäkterna.

Det märktes i kampanjen för hostmedicin. ”Svenskar lider i onödan – mer än var tredje struntar i sin förkylning” skanderade Apoteket AB efter att ha gjort en rapsodisk enkätundersökning. Lider? I onödan? Struntar i sin förkylning? Eva Fernvall – detta är inte seriöst.

Nu följer Apoteket AB upp förkylningskampanjen med en kampanj för att fler ska äta mer smärtstillande. ”Ungefär en miljon svenskar skulle kunna ha mindre ont” har Apoteket AB kommit fram till i en helt ovetenskaplig undersökning som gjordes under några dagar i augusti.

Apoteket AB:s syften är så uppenbara. Efter en hastigt genomförd undersökning (den tog bara 7,5 minuter) har jag kommit fram till följande omvälvande resultat som jag nu ska försöka sälja in till Apoteket AB:

■ ”Svenskar lider i onödan – mer än var tredje struntar i att köpa hostmedicin på Apoteket AB.”

■ ”Ungefär en miljon svenskar skulle kunna ha mindre ont om de köpte värktabletter på Apoteket AB.”

Per Gunnar Holmgren

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News