Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Bluffprodukt mot tinnitus hittar kryphål i konsumentskyddet

Publicerad: 22 Oktober 2015, 10:30

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Det finns ett svenskt företag som säljer en märklig produkt som påstås hjälpa mot öronsus, tinnitus. Ni har förmodligen aldrig hört talas om det genomskinliga plåstret Antinitus, för bolaget säljer det inte alls på sin hemmamarknad, och orsaken är sannolikt att de inte vill väcka det svenska konsumentskyddet. Via nätet säljer man till hela världen utom Norden och Nordamerika.

I marknadsföringen på hemsidan och Facebook redovisas en pseudovetenskaplig förklaring till hur ett plåster bakom ena örat skall lindra öronsus. Plåstret innehåller inget läkemedel, utan det sägs vara präglat med ett patenterat mönster som skall bryta ljuset på ett sätt som får kroppens vattenmolekyler att anta en ”fraktal organisering”. Detta låter som fria fantasier utan grund i vare sig fysik, kemi eller biologi, och ljus som passerat ett plåster lär (tack och lov) inte kunna påverka hur vatten beter sig kroppen.

I reklamen hävdar företaget Akloma att Antinitus-plåstret är en godkänd medicinsk produkt, och får det att framstå som om svenska eller europeiska myndigheter bekräftar att metoden fungerar. Men det enda ”godkännande” som finns är att bolaget till Läkemedelsverket lämnat in en självdeklaration där de lovar att produkten inte är hälsofarlig.

För 69 euro får kunden 21 små plåster som skall räcka till tre veckors behandling. (Varför plåstren behöver bytas dagligen är oklart, när vanliga glasögon bryter ljuset dag efter dag.) På Facebook återges kommentarer från nöjda kunder, medan kritiska kommentarer plockas bort. Det har därför startats en skeptisk sida på Facebook som heter Antinitus scam. Den islänning som står bakom denna FB-grupp har bland annat kontaktat Karolinska Institutet eftersom Akloma i reklamen hävdar att KI utfört oberoende forskning på Antinitus-plåstret. KI har lovat att undersöka saken närmare.

Själv har jag varit i kontakt med svenska Reklamombudsmannen vars jurist svarat att de bara granskar reklam som riktar sig till den svenska marknaden. Reklamen på engelska vänder sig i detta fall till nästan alla andra länder, och företaget har även skapat hemsidor med tysk, fransk och spansk text. En missnöjd engelsk kund har vänt sig till sin reklamombudsman ASA, Advertising Standards Authority, men eftersom företaget är svenskt bollades frågan vidare till svenska RO. Som alltså inte kan agera, ett Moment 22.

I brist på en europeisk reklamombudsman skapas detta glapp mellan olika nationella konsumentskydd, där Akloma kan fortsätta sälja sina placeboplåster, någon annan verkan lär de inte ha. Personligen tror jag att uppfinnaren själv är ärligt övertygad om nyttan med sin patenterade produkt. Däremot kan man undra om verkligen alla disputerade läkare och forskare i Aklomas ledning handlar i samma goda tro.

Denna text har tidigare publicerats som debattartikel i ÖNH-tidskriften, som ges ut av Svensk förening för otorhinolaryngologi, huvud- och halskirurgi.

MATS REIMER

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev