Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Dagens Eko gör okritisk reklam för kommersiellt cancertest

Publicerad: 12 Oktober 2015, 10:57

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Alla universitet har kommunikatörer som i mediabruset försöker föra fram positiva nyheter om lärosätet. Lunds Universitet fick bra genomslag tidigare denna månad när pressmeddelandet Nytt test för att tidigt upptäcka bukspottkörtelcancer blev dagens svenska huvudnyhet i Morgonekot i P1. Problemet är bara att den journalistiska granskningen var totalt frånvarande.

Ekot rapporterade att ”För första gången finns nu teknik som upptäcker en särskilt svårbehandlad form av cancer”. Sedan följde en intervju med Christer Winberg, professor i immunteknologi. Reportern Jens Ericson berättade att testen, där multipla markörprotein för pankreascancer mäts i blodet, kommer finnas på marknaden om två år.

Christer Winberg hävdade att med deras test ”skulle möjligheten för klinikerna att rädda de här patienterna öka dramatiskt från ett par procent, kanske upp till 50-60-70 procent om det vill sig väl”. Och han ser för sig att pankreascancer bara är början: ”den här tekniken skulle kunna fungera lika väl nästan på vilken cancer som helst”.

Journalisten kom inte med en enda kritisk fråga, och var möjligen inte ens medveten om att Christer Winberg inte uttalar sig som helt oberoende forskare, utan är patentinnehavare, aktieägare och styrelsemedlem i Immunovia AB. Företaget marknadsför på hemsidan sitt test IMMray™ PanCan–d.

Så vitt jag kan förstå har testet fungerat väl när man analyserat sparade blodprov från patienter med pankreascancer, patienter med andra pankreassjukdomar och en del kontroller. Men det är ingen garanti för att testet genom screening kommer kunna hitta ockult men operabel pankreascancer och rädda liv. (Att hitta obotbar cancer tidigare ger på pappret en bättre 5-årsöverlevnad från diagnos även om patienten inte lever en enda dag längre.)

Det finns många sjukdomar vi skulle kunna screena för, men är sjukdomen inte vanlig i populationen drar andelen falskt positiva svar snabbt iväg även om testet har en hög specificitet. Ovanpå denna feldiagnostik kommer det svåra begreppet överdiagnostik, där diagnosen i och för sig är formellt rätt men till ingen nytta för patienten. Det kan handla om att man hittar ”cancer” som spontant skulle gå tillbaka, bli stationär eller i varje fall växa så långsamt att patienten hinner dö av något annat.

Det finns goda skäl till att vi nästan aldrig screenar efter cancer hos de friska. Gynekologiska cellprov är bra, och mammografi kanske ändå är värt alla de resurser som satsas, men PSA-prov kommer knappast bli rutin för alla män.

Jag menar inte att Christer Winberg har gjort något fel. Han har rätt att använda lärarundantaget och universiteten uppmuntrar forskare att bilda bolag, Sverige behöver nya uppfinningar. Också informatören på Lunds Universitet har bara gjort sitt jobb, men det har däremot inte radions nyhetsförmedlare gjort. Istället har Dagens Eko helt gratis gett Immunovia AB en reklamspot värd flera miljoner kronor (enligt uppskattning av en bekant på en stor reklamfirma). Reklamen kommer lägligt inför nyemission och börsnotering.

MATS REIMER

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev