Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Dags för alternativbranschen att tro på det man säljer

Publicerad: 4 December 2018, 09:42

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Med jämna mellanrum drabbas den alternativmedicinska branschen av en stark vetenskapsvurm, vanligen relaterat till att det dykt upp en studie som påstås ge vetenskapligt stöd åt en metod i det egna stallet. Äntligen kommer upprättelsen som ska få alla inskränkta okunskapstvivlare att skamset huka sig i sina elfenbenstorn! Äntligen kom vetenskapen ikapp det alternativterapeuter vetat hela tiden!

Och när en närmare granskning visar att slutsatsen inte håller, brukar den mer högljudda vurmen svalna. Men, det finns ihållande gott om alternativförespråkare som vill hävda, eller ge sken av, att det finns (viss) vetenskaplig kunskap bakom den egna metoden eller produkten.

Det jag funderar på är varför det överhuvudtaget jagas vetenskaplighet, eller vetenskaplig bekräftelse, inom ett område vars mening, och största styrka, är just friheten från kunskap. Varför inte rakryggat stå för detta, och sluta upp med det som ter sig som ett paradoxalt mindervärdeskomplex? Varur springer behovet av att sammanblanda vetenskaplig och medicinsk kunskap med de egna övertygelserna?

Detta är också det som ”alternativkritiker” oftast kritiserar – inte trosföreställningar i sig.

Kanske handlar det främst om säljkraft och ekonomiska incitament. Om att locka fler konsumenter helt enkelt. Jag gissar att det finns en underbyggd anledning till att otalet produktreklamer använder vetenskapligt klingande, men totalt ihåliga, ord såsom ”kliniskt testade” och ”dokumenterad effekt”.  Undrar dock om branschen verkligen skulle förlora på att vara oförblommerat ärlig i det långa loppet. Det är trots allt inte medicinsk kunskap man säljer, och det borde heller inte vara det man vill att konsumenter ska tro att de köper.

Vad spännande det vore att utmana den alternativa branschen i alla dess former, att faktiskt våga tro på det man säljer. Utan omskrivningar.

För det är väl inte att luras som är det essentiella i det alternativa?

Tack för ordet!

HANNA BRUS

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev