Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag10.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

”De får väl ställa sig på led – viktigast längst fram”

Det borde vara självklart att man inte kan låta patienterna själva stå för bedömningen av vem som har störst vårdbehov, tycker Linus Källgård.

Publicerad: 12 Mars 2021, 09:06

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linus Källgård, AT-läkare, Varberg.

Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

Linus Källgård

Kanske var Birger veckans snabbaste patient. Han steg in, grävde upp två paket Enalapril från olika tillverkare, och ville bara kolla att han inte fått fel. Sedan var han nöjd. Statistiken var också nöjd. Digital egenbokning i primärvården? Check. God tillgänglighet? Check. Snabbt genomfört läkarbesök? Check. På ett sätt var jag också nöjd. Han slog ju till och med en urinvägsinfektion! En chans att andas ut, dokumentera ikapp, kanske ringa patienten som jag lovat återkomma till i veckan. En något ökad chans att gå hem i tid. Hade någon sjuksköterska varit inblandad vid bokningen och löst Birgers fråga på telefon, hade jag ju säkert fått något jobbigare.

Men var det ett rimligt och bra läkarbesök? Nej. Vetskapen om vilka som inte får komma är olustig. När sjuksköterskorna kämpar för att hitta tider som sällan finns, åt dem som verkligen behöver, kan man fråga sig varför vi ska sälja ut tider i webbshopen på 1177, åt först till kvarn för vad som helst. 

Jag minns min första AT-intervju, och pappret med tolv korta patientbeskrivningar som räcktes över: ”Alla kommer samtidigt till akuten. Vem tar du först?” För att bedöma min duglighet som läkare, ville de testa min förmåga att prioritera. Och visst är prioritering av ändliga resurser centralt i vården, om det så gäller på akuten, på vårdcentralen, eller vem som vaccineras först mot covid-19. ”Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården”, säger lagen, och det borde även vara självklart att man inte kan låta patienterna själva stå för denna bedömning. Som om jag skulle besvara intervjufrågan: ”De får väl ställa sig på led, viktigast längst fram, så tar jag in dem en och en. Bakre halvan kan förresten gå hem direkt.”

Coronapandemin är ju fenomenal på att synas i medierna, och när det uppdagas att chefer och anhöriga på olika vis hamnat före i vaccinationskön blir det ramaskri och skandalrubriker. Uppenbarligen tycks vi vara överens om att ändliga resurser ska prioriteras efter behov, och inte efter efterfrågan eller åt först till kvarn. Vaccinationen är konkret och rubrikvänlig – tänk om alla avsteg från vård efter behov hade gett sådan uppmärksamhet! När kraven på ökad tillgänglighet mynnar ut i att vi börjar tillåta och normalisera dessa avsteg, när vi låter efterfrågan trumfa behovet, blir jag oroad på riktigt.

Läkarapparna är kanske det tydligaste exemplet, som med förkylningsvårdsreklam driver den lukrativa affärsidén att låta just dem som minst behöver vård gå före i kön. Det är förstås ingen ”avlastning”, utan sker på bekostnad av övrig vård, eftersom både den skattefinansierade ersättningen till bolagen och personalen som lockas över dit är ändliga resurser. Varje läkarappsbesök, där ändliga resurser (likt vaccindoser på vift) tillåts hamna fel, borde kanske ge en egen skandalrubrik? Tack, ni regioner som börjar säga nej och stå upp för det självklara, för vård efter behov! Vår egen webbshop med läkartider på 1177 kanske också ska stängas? Det är inte Birgers fel att det blir som det blir. 

Linus Källgård, AT-läkare, Varberg

Läs fler gästkrönikor

 

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Linus Källgård

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev