Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Hur IT kan hjälpa föräldrarna att hjälpa skolbarnen

Publicerad: 23 December 2009, 11:01

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Bland julkorten kom med posten även en liten bok med recept. En snygg reklamprodukt där färgbilder på läckra maträtter i närbild varvades med proffsiga svartvita porträttfoton på rektorer och skolans IT-ansvariga i stadsdelen där vi bor. Övriga bilder i boken var nog plockade ur något bildbibliotek; många bilder på hela och rena barn som intresserat jobbade vid olika Mac-datorer. Våra skolor har i verkligheten PC.

Recept för framtiden – Om IT som en självklar ingrediens för kommunala skolor och förskolor. Så hette skriften som i slutet verkligen innehöll riktiga matrecept från skolfolket, som förutom att ha varit i fotostudio även skrivit ihop små reklamtexter om hur bra det skall bli (eller redan är) med IT i skola och förskola.

Jag förstod inte riktigt meningen med skriften som ändå måste ha kostat den del att producera. Reklambudskap brukar annars ha ett syfte bakom som är enkelt att räkna ut. Kan det vara att man vill få oss att tro på en IT-ledd uppryckning av den kommunala skolan så att vi inte röstar med fötterna och väljer friskolor?

I verkligheten består det IT-stöd som jag som förälder hittills upplevt av att yngste sonens läxdagar står i klassföreståndarens veckobrev. Och högstadiebarnens skola lägger ut provdatum i de olika ämnena på nätet. Vackert så, det är många barn som inte har med sig alla lappar hem eller glömmer skriva saker i sin loggbok.

Men jag satt nyligen på ett skolmöte med ett par föräldrar som ville göra allt för att sonen skulle ta sig igenom högstadiet med betyg i alla ämnen. Grabben är helt normalbegåvad men ännu inte mogen vad gäller planering och ansvarstagande. Det dessa föräldrar hade haft nytta av vore mail varje vecka där det för samtliga ämnen stod precis vilka sidor klassen förväntades instudera, och möjligheten att hämta ned det materialet från nätet om pojken inte fått med sig rätt böcker hem. För enstaka väldigt glömska barn kan man lösa det med en hel extra uppsättning läroböcker hemma, men så många fler skulle ha glädje av om det gick att ladda ned som pdf.

Detta IT-stöd som nästan alla föräldrar skulle ha glädje av är ganska enkelt, men möjligen svårt på grund av copyright. Men en del läroböcker kan man redan gratis komma åt som inlästa mp3-filer på förlagens hemsidor; en service åt dem med dyslexi. I övrigt vet jag inte om det är nymodigheter jag efterfrågar. Det är lite ironiskt att äldste sonens (icke-kommunala) gymnasium, trångt och slitet, har både hemklassrum (som klasserna själva får dekorera) och personliga gammaldags skolbänkar där varje elev har sina böcker och papper under locket. En trygghet och struktur som de yngre barnen hade behövt ännu mer.

MATS REIMER

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev