Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Inga hinder för medicinska påståenden om kosmetika?

Publicerad: 14 juli 2014, 06:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


EU har infört hårda regler för vad tillverkarna av kostillskott får påstå om produktens hälsoeffekter i kroppen. Ett sätt att komma runt det är att köpa sig en artikel som komplement till annonsen. I det ”redaktionella” materialet kan man gå längre i reklampåståenden än vad som skulle vara lov i en vanlig annons, och under skydd av tryckfriheten i en ”intervju” återge vad en användare av produkten har upplevt.

De som säljer kosmetika verkar däremot inte alls bundna av att påståenden skall ha vetenskaplig grund, för de gånger jag bläddrar i veckotidningar är det slående hur annonser för hudvårdsprodukter smyckar sig med ett vetenskapsliknande språk.

Ta till exempel Lancômes ungdomsaktivator, nattkrämen Génifique Repair SC. Den sägs vara resultatet av idog genetisk forskning och kan nu lanseras ”för första gången, efter tio års forskning och utveckling, och sju patent: Genom att analysera 4000 gener har vi på våra laboratorier identifierat de gener som deltar i reparationen av hudens naturliga skyddsbarriär – Génifique RepairSC innehåller en sammansättning av aktiva beståndsdelar som stimulerar hudens aktivitet [enligt] Användartester – självutvärderingar – 114 kvinnor – 4 veckor.”

Krämen påstås slå på gener som kodar för ”ungdomliga” proteiner i hudcellerna.”Det är generna som är ansvariga för din huds ungdomlighet. Generna uttrycker sig genom att producera speciella proteiner, som finns på epidermis yta. Dessa proteiner vittnar om hudens ungdomliga styrka, men med åren blir de färre och färre. För första gången lanserar Lancôme en produktserie som har för avsikt att stimulera aktiviteten hos ungdomsgenerna.”

Jag tror inte att Konsumentverket kommer agera mot detta pseudovetenskapliga snömos, eller att Läkemedelsverket kommer att syna dessa påståenden som rimligen gör att ”ungdomsaktivatorn” faller in under läkemedelslagstiftningen (”substans ... som kan användas på eller tillföras människor eller djur i syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk verkan”). Men i USA har deras konsumentskydd, Federal Trade Commission, nu ingripit mot marknadsföringen av Lancôme/L'Oréal.

Bolaget har fått skriva på ett avtal om att man inte längre skall påstå att deras produkter får huden att verka yngre genom att påverka hudcellernas gener, och inte heller skall de hänvisa till tester och undersökningar såvida dessa inte är genomförda strikt vetenskapligt och redovisade på ett opartiskt sätt. Varje brott mot föreskriften kan kosta upp till 16 000 dollar. Ibland är faktiskt kapitalismens förlovade land hårdare i nyporna mot storbolagen än vi är i mellanmjölkens blandekonomi.

MATS REIMER

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev