Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Linus Källgård: ”Läkekonstens orm biter sig själv i svansen”

Tricket som sägs ge 5 minuter magisk tidsvinst vid varje besök var det första jag fick lära mig på vårdcentralen, skriver Linus Källgård. (2 kommentarer).

Publicerad: 27 augusti 2021, 08:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linus Källgård, underläkare, Varberg.

Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

Linus Källgård

Klockan i väntrummet ska gå några minuter efter, så ingen blir sur om man är lite sen. Klockan på mottagningsrummet ska gå några minuter före, det underlättar för att runda av i tid. Tricket som sägs ge 5 minuter magisk tidsvinst vid varje besök var det första jag fick lära mig som läkarstudent med praktik på vårdcentral.

Allting verkade handla om att vara snabb. Min handledare arbetade med fyra parallella spår: ”Nr 1, 2, 3 och 4 kan komma med”. Nummerlapparna delades ut i receptionen, på given signal skulle nu alltså fyra i taget ta sig in på varsitt undersökningsrum. Om nr 3 råkade vara en långsam rullatorgångare som tog 10 minuter på sig in till rummet kunde nr 1 och 2 bli bedömda under tiden. Om nr 2 då behövde kränga av sina stödstrumpor kunde kanske nr 4 avhandlas medan strumpprocessen pågick.

Läs mer: Annika Janson: ”Kanske blir det trendigt med långa relationer”

Japanska ögonläkaren Akahoshi Takayuki har opererat katarakt på 1 minut och 29 sekunder. År 2014 gjorde han 9 541 operationer. Det sägs vara världsrekord. Om det blev bra är det förstås en bedrift, minst sagt. Men finns det ett världsrekord för ”trötthet sedan 6 månader”?

Ibland blir jag skeptisk till tidspressen. Visst ska vi ha ruljans på vårdcentralen, men det finns gränser, och de ligger inte enbart hos personalen. Patienterna, kanske äldre och sjuka, ska ta sig in på rummet, känna sig uppmärksammade, hinna få ett visst förtroende, kanske ta sig upp och ned från en brits, vara delaktiga i beslut. Till skillnad från personalen har de sällan rutin i sin roll. Om det blir svårare för oss att uppfatta allting rätt på kortare tid, hur mycket svårare blir det inte för patienten? Överdriven forcering ger missnöje, missuppfattningar, och kanske snart ett nytt besök för samma sak.

Statistiken tar dock inte hänsyn till om besöket är onödigt. När Elsa, 86, har hittat ett antal nya hudförändringar, fått det värre med yrseln och behöver en läkemedelsgenomgång, får hon boka flera rätt korta tider på olika dagar till olika läkare. Dottern, som jobbar fem mil därifrån, tar ledigt en halvdag för att skjutsa in henne varje gång. Man hade kunnat tänka sig att en enda, men dubbelt så lång, tid hade varit både bättre och effektivare för alla. Men det blir på något vis sämre i räkenskaperna och brukar sällan gå att få till. 

Varje möte har också en startsträcka, en viss tid som går åt till att läsa journal, hämta patienten, presentera oss. Det är vanskligt att korta startsträckan för mycket, när jag gjort det har jag börjat reda i sådant som redan varit utrett, eller missat väsentlig bakgrundsfakta. Nej, det smartaste sättet att spara tid på vårdcentralen är att redan känna patienten och dess historia. Kontinuitet. Fast läkarkontakt i primärvården. Både professionen och patienterna vill ha det, varför får vi inte till det? Effektiviteten är bara en av fördelarna, men den borde tilltala organisationen? Personalens tid är förmodligen vårdens dyrbaraste resurs. Vi kan inte ägna den åt onödiga startsträckor och forcerade patientmöten. Läkekonstens orm biter sig själv i svansen.

Läs fler gästkrönikor 

 

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

2021-08-30

Mycket fint skrivet. När jag en gång i tiden började min bana som mottagningssköterska på en vårdcentral bokade vi in ”Agda 92 år” på en timme vilket gjorde att hon inte behövde någon ny tid förrän efter ett år. Under besöket hann hon, i lugn och ro, ta upp allt som hon hade på hjärtat samt läkaren hann göra en läkemedelsgenomgång. Saknar den tiden.

Eva leg. sjuksköterska

 

2021-08-28

Tack för en fin krönika. Du har så rätt! Jag har haft förmånen att under långa perioder med distriktsläkararbete både fått vara kontinuiteten för mina patienter och i alla fall ibland fått eller tagit mig tid att ta hand om alla krämpor på en och samma gång. Så stå på dig och kämpa för det! Bara insikten om att det behövs gör att du kommit långt. Dessutom övertygad om att vårdcentralen vinner på det i det långa loppet.

M Jansson

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linus Källgård

redaktionen@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Linus Källgård

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News