Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Life kämpar för sitt liv

Publicerad: 6 april 2010, 15:07

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Vi var väl många som skakade på huvudet åt Life-butikernas påkostade annonskampanj för att skrämma folket till att köpa kosttillskott i hälsokedjans butiker. ”På sjuttio år har till exempel avokadon tappat 62 % natrium. Purjolöken saknar 78 % fosfor. Och gurkan har berövats 89 % av sitt koppar.” Jag svarar som tonåringarna, vem bryr sig? Problemet med gurkan i butiken är snarare dess brist på smak, men det löser inte några piller från Life. Det finns väl knappt någon svensk som har problem med för litet intag av natrium, fosfor eller koppar. (De som lever helt på TPN kanske kan vara ett undantag?).

”Kronisk trötthet kan bero på för lite kalium.” Ja, det verkar stämma, men kan man få nutritionell kaliumbrist ens om man ensidigt lever på det som enligt Life är Sveriges vanligaste matträtter: korv och makaroner eller köttbullar med potatismos? Den enda person jag träffat med tydliga symtom på kaliumbrist var verkligen trött och hade tetani, men denne gamle mans kalium hade dränerats via diuretika.

Bland de referenser som Life lämnar hittar vi en hälsokändis. ”Att mineralbrist kan leda till vanliga åkommor bygger på uppgifter från fil. dr. immunolog Sanna Ehdin”. Läser man på hennes hemsida förklarar Ehdin att ”Mineralerna kan sägas kontrollera andra näringsämnen eftersom de krävs för aktiviteten hos vitaminer, proteiner, enzymer, aminosyror, DNA, fett och kolhydrater. De fungerar som kroppens tändstift.”

Och vill man vara riktigt säker föreslår Ehdin att man klipper en lock av sitt hår. ”Från håret kan man få ett tillförlitligt vävnadsprov som testas via en så kallad hårmineralanalys. Det … kemiska innehållet av mineraler, spårämnen och metaller (även kvicksilver och bly) analyseras. Testet ger en god fingervisning i fråga om ämnesomsättningen i kroppens celler under de senaste månaderna och eventuella brister”.

Jag har en egen teori om varför Life kör igång en stor kampanj just nu. De kedjor som köpt upp de svenska apoteken måste höja omsättningen för att det hela skall gå ihop, och de verkar alla planera att öppna nya apotek samtidigt som de tappar en del volym receptfria mediciner till snabbköp och bensinstationer. Även om TV-reklam för läkemedel verkar slå rekord i dessa dagar så tror jag inte att det räcker för att få upp apotekens intäkter tillräckligt. Sannolikt planerar apoteken ta kunder från butiker som säljer kosttillskott eller kosmetika, det är bara att kolla sortimentet på apotek i andra europeiska länder.

Så Life är nog pressade, de hade i varje fall inte pengar nog till att själva ge sig in i apoteksbranschen och göra om sina 200 butiker till apotek. Motivet för deras kampanj är därför rationellt även om argumentationen kan antyda hjärnbrist. Att myndigheterna sedan klagar tror jag bara Life applåderar. Livsmedelsverket surnade till och anmälde kampanjen till Konsumentverket och koncernchefen Lars Fins på Life fick chans att replikera på Newsmill. All reklam är bra reklam.

MATS REIMER

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev