Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Pediatrikprofessor Tor Lindberg gör reklam för Oriflames dyra kosttillskott till barn

Publicerad: 23 april 2012, 20:29

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Thoraxkirurg Stig Steen är inte den enda professor som jobbar extra för kosmetikaföretaget Oriflame, som nu breddar sitt sortiment med kosttillskott under namnet Wellness by Oriflame. I Oriflames expertråd sitter även professorn i socialmedicin Sven-Olof Isacsson. Han är samtidigt ordförande i kommissionen för ett socialt hållbart Malmö, tillsatt av stadens kommunstyrelse. Och jag blev förvånad över att en professor i pediatrik sålt sig till att göra reklam för Oriflames tämligen dyra kosttillskott riktade till barn: WellnessKids.

Professor Tor Lindberg, som grundade den respekterade sajten growingpeople.se, används flitigt i Oriflames katalog och hans uttalanden får det att framstå som om barn inte kan växa och utvecklas normalt på det de får i sig via maten. "Rätt vitamin- och mineralintag säkerställer en sund växtkurva och utveckling för ditt barn." Om det är Tor Lindberg själv eller reklambyrån som skrivit de citat som Oriflame använder är förstås svårt att veta, men "sund växtkurva" är ingen term jag tidigare hört någon barnläkare använda. "Omega 3 bidrar till en sund växtkurva och utveckling för barn och jag rekommenderar tillskott av fiskolja under hela deras växtkurva."

Både Stig Steen och Tor Lindberg är med i en reklamfilm för WellnessKids där Oriflame gör sitt bästa för att så tvivel hos föräldrar – får barnen i sig det de behöver via den mat jag kan få i dem? Tor Lindberg citeras i katalogtexten: "Baserat på studier samt min livslånga erfarenhet, vill jag hävda att de flesta barn inte når upp till de etablerade rekommendationerna för grönsaks- och fiskintag. Längre omega 3-fettsyror som EPA och DHA som finns i fiskolja är viktiga för hjärnan och den visuella utvecklingen medan vitaminer och mineraler bidrar till barns normala utveckling och tillväxt. Förbered balanserade måltider för dina barn, se till att de är aktiva och gör WellnessKids till en del av deras rutin för att säkerställa ett tillräckligt intag av mikronäringsämnen."

Men tryggheten kostar. Tar barnet WellnessKids multivitamin mellan 4 och 16 års ålder enligt Oriflames rekommendation kostar det över 50 000 kronor. WellnessKids Multivitamins and Minerals kostar mer än 7 kronor styck. Motsvarande tablett från ACO kostar bara en krona och 32 öre.

"Längre omega 3-fettsyror som EPA och DHA som finns i fiskolja är av största vikt för utvecklingen av hjärna, nervceller och nervbanor. Eftersom ögats näthinna, synnerven och syncellerna är en del av hjärnan spelar Omega 3-fettsyror även en roll i utvecklingen av ögonen och synen. Jag rekommenderar kosttillskott i form av fiskolja under barnets hela utveckling." WellnessKids omega-3 fiskolja kostar 1419 kronor litern. Med 5 ml omega-3 WellnessKids per dag mellan 3 och 16 års ålder landar priset för den rekommendationen över 36 000 kronor.

Följer man Tor Lindbergs råd om WellnessKids hamnar halva barnbidraget i Oriflames ficka, och jag är besviken över att en tidigare respekterad professor visar så dåligt omdöme. Friska barn i Sverige behöver knappast extra tillskott av annat än D-vitamin de första åren.

MATS REIMER

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev