Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Västgötsk folkhälsa 2.0

Publicerad: 30 september 2014, 14:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Till frukosten möter jag Folkhälsokommittén i Västra Götalandsregionen. Den talar till mig via en reklambilaga i Göteborgs-Posten. Vänsterpartisten Jan Alexandersson är ordförande i kommittén och ger på "ledarsidan" tre exempel från de 43 konkreta åtgärder regionen hoppas skall leda till "ett socialt hållbart Västra Götaland". Elever i sjuan skall bjudas in till att delta i en studie av livsvillkor och hälsoutveckling. Man skall ta fram ett "mätsystem för att följa utvecklingen av ojämlikhet i hälsa". Och slutligen skall under 2015 ett specialnummer av Bamse delas ut av BVC och tandvård.

Exemplen ter sig som rätt försiktiga styrmedel när Alexandersson samtidigt hävdar att "Som region förfogar vi över en rad olika politikområden vars beslut har stor inverkan på människors hälsa. Detta sammantaget gör oss unika, vilket har rönt stort intresse i omvärlden, inte minst internationellt, till exempel från Världshälsoorganisationen". Det är ironiskt att dessa drömmar om de folkvaldas stora inflytande framförs i en helt igenom kommersiell produkt, Folkhälsa nr 17.

Den publikation jag citerar är en tematidning, en annonstext, från Richard Båges Mediaplanet. Reklamföretaget på Stureplan står också bakom hemsidan folkhälsa.nu. Den politiska "ledaren" flankeras av en inbjudan att tävla om ett flak Celcius sportdryck ("Få extra boost i din träning") genom att svara på och motivera vilken som är din favoritsmak. Gemensamt för alla smaker är att den kolsyrade drycken innehåller tillsatta vitaminer, sukralos och en massa koffein.

Det blir rätt tydligt när dessa två budskap står sida vid sida, hälsopolitik och chans att vinna gratis träningsläsk. Och resten av denna advertorial är i samma stil. Enstaka artiklar är befriande från säljbudskap, men i regel är även det som liknar redaktionell text i själva verket ren reklam. CoolSculpting kan frysa bort överflödigt fett. Åderbråck kan klistras samman av privatkirurger. Osteopatin "strävar att gå till botten med exempelvis ryggvärk och kartlägga de bakomliggande orsakerna till besvären".

Rubriken "GöteborgsVarvet bidrar till förbättrad folkhälsa" är ofrivilligt tragikomisk. Vid senaste halvmaran fick tre tävlande hjärtstopp, och en ung man avled. Ett par år tidigare fylldes Sahlgrenskas akutmottagning av allvarligt dehydrerade löpare, varav flera behövde läggas in på IVA.

Jag tror inte på att folkhälsan gynnas av vare sig tävlingslopp, reklambilagor eller serietidningar med hälsoråd från den dopade björnen Bamse. Folk har aldrig levt längre än nu, och för att öka chanserna att hålla sig frisk längre räcker de gamla hederliga råden. Rök inte, drick mindre, ät måttligt och mest växter, rör på dig varje dag, upprätthåll sociala kontakter och gå inte till doktorn om du inte känner dig sjuk. Och skaffa gärna en hund som sällskap och promenadkompis.

Men det svåra är inte att ge råd, det svåra är att få oss att följa goda råd.

MATS REIMER

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev