Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Vem har ejäntligen dyselexi?

Publicerad: 11 Juni 2008, 06:30

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Vem har ejäntligen dyselexi?

(Om man uttalar dyslexi som ”dyselexi” så har man det förmodligen).

Jag träffade för ett tag sedan en exprematur flicka där jag ställde diagnosen dyslexi. Om prematuriteten hade något med det att göra var oklart, för det fanns också en klar ärftlighet för dyslexi. Pedagogens utredning visade klart att det fanns läs- och skrivsvårigheter och psykologens utredning visade normal begåvning, men en väldigt ojämn profil. Ingen av dem ville kalla det för dyslexi.

Skolans personal värjer sig ofta för termen, och därför finns i skolan många barn som sägs ha läs- och skrivsvårigheter, men ganska få som sägs ha dyslexi. Det har liksom gått troll i detta med dyslexi. Speciellt om barnet inte har tydliga fonologiska svårigheter (problem att uppfatta nyanser i språkljuden, som skillnaden mellan bil och pil).

För mig framstår det som ganska enkelt: Om man trots god undervisning har svårt att lära sig läsa och stava så beror det rimligen antingen på allmänna inlärningssvårigheter (svag begåvning) eller på specifika inlärningssvårigheter, det vill säga dyslexi. Enligt epidemiologin borde kring 7 procent av skolbarnen ha dyslexi – men var är de?

De flesta med dyslexi har nog fonemiska problem, men det blir löjligt att kräva detta för diagnosen. Jag fick en gång ett mycket långt utlåtande från barnneurologens psykolog som mynnade ut i att den pojke det gällde hade trots en god allmän begåvning helt extrema svårigheter med läsinlärning. Dock kunde han inte sägas ha dyslexi eftersom han inte hade problem att uppfatta ljuden i det talade språket!

Samma sak är det med vår kära dotter som i bästa fall stavar som det låter. Läsningen har till slut lossnat efter enorma mängder övning, och vi har tragglat med siffror och klockan. Den pedagogiska utredningen vill inte kalla det för dyslexi för hon har inte problem med fonemen, men pappa kallar det för dyslexi i alla fall.

Den som vill läsa mer kan ladda ned en färsk skrift om dyslexi från Vetenskapsrådet.

MATS REIMER

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev