Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

VitaePro ”förnyar” sig efter domen i Marknadsdomstolen

Publicerad: 14 Augusti 2016, 18:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Läs gärna mina tidigare texter om VitaePro för mer bakgrund, här, här, här och här.

För en tid sedan så fick bolaget bakom kosttillskottet VitaePro bannor av Marknadsdomstolen för ett antal hälsopåståenden i sin marknadsföring som berör stelhet, smidighet, muskelstyrka, styrka, energi, ork, rörlighet, orörlighet, immunsystemet, kosthållning, antioxidativa funktioner och ”slitenhet”. Påståenden som nu inte får användas i marknadsföringen av tillskottet. Om bolaget bryter mot domen kan ett vite på två miljoner kronor utdömas.

Jag var faktiskt lite nyfiken på hur reklamen skulle utformas för att ta sig runt domen, som ändå är rätt utförlig. Svaret har ni säkert redan sett. Borta är nu ”det funkar för mig” och ”bra för muskler och leder” och istället heter det ”nu ännu mer aktiva ingredienser för musklerna, brosket och immunsystemet” och ”jag är riktigt nöjd”.  Utformningen är i stort densamma och Stig Strand och Louise Karlsson fortsätter att låna ut sina rykten och ansikten till produkten, men så vitt jag kan se så håller sig både hemsidan och reklamfilmerna nu till de eu-godkända påståendena.

Kan dock inte se att några förändringar med produkten skett som på något sätt kan försvara att en årsförbrukning av tillskottet kostar drygt 2000 kronor mer än likvärdiga produkter innehållsmässigt. En summa som fördubblas om man tar två kapslar om dagen, vilket fortfarande är det rekommenderade intaget, 1-2 kapslar per dag. 2-4000 kronor är oerhört mycket pengar, inte minst om man beaktar att det inte verkar finnas några klara fördelar med att äta tillskott över huvudtaget, undantaget D-vitamin till äldre som inte vistas utomhus tillräckligt, folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida samt D-vitamin och B12 till veganer.

Men ska man vara krass så finns det ingen anledning för bolaget att sänka priset och därmed minska på vinsten. Än så länge verkar det inte vara någon brist på konsumenter som är villiga att betala (dyrt) för diverse produkter och metoder som utlovar (eller antyder) en enkel väg till hälsa. Oavsett hur falska, halvsanna eller långsökta påståendena må vara.

Något som skulle vara intressant att undersöka, om det inte redan är gjort, är huruvida konsumenter skulle vara mindre benägna att köpa hälso- och skönhetsprodukter om marknadsföringen var helt sanningsenlig, till exempel ”det finns ingen rimlighet i att denna produkt/metod kan påverka din frisyr/dina rynkor/din hälsa, men varför inte prova ändå?”. Jag gissar nämligen att det inte skulle spela så stor roll – så länge ”rätt” kändis medverkar i reklamen eller den utformas tillräckligt lockande i övrigt. Kanske är det helt onödigt att vilseleda i den grad som ofta görs i dessa fall?

Tack för ordet! 

HANNA BRUS

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev