Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Vitaepro – funkar för vem?

Publicerad: 21 november 2015, 18:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Många av er har säkert sett reklamfilmen för kosttillskottet Vitaepro med en sjungande Niclas Wahlgren. Han berättar om en dyster tid då han ”låg på hundra cigg om dan”, ”hade käften full av snus”, var stel, putade med magen och höll sig inomhus. Men dysterheten byts snart mot flirtande hejarklacks-tjejer, strålande sol och en livsbejakande Niclas som dansande upprepar att tillskottet fungerar för honom och att det därför kan "funka med Vitaepro för dig". En nogräknad replik, eftersom det saknas vetenskapligt stöd för produktens påstådda effekter.

Kan för övrigt tyckas lite ironiskt att en reklam som bygger på en anekdot-slogan, ”det funkar för mig”, illustrerar just hur missledande anekdoter kan vara: personen lägger radikalt om sin livsstil (slutar monsterröka och snusa, går ut, börjar motionera), men tillskriver tillskottet alla positiva effekter. Eller menar man att Niclas fortfarande röker över fem paket om dagen, snusar och håller sig inne?

Nåja, gissar att väldigt få av oss tolkar reklamfilmer bokstavligt, men vi vill nog gärna tro på mycket som påstås, eller antyds. Inte minst när det gäller produkter som utlovar en enkel väg till hälsa och välmående.

Filmen med Wahlgren har i vilket fall kritiserats för att vara både vilseledande och könsdiskriminerande, och det är långt ifrån första gången som företaget bakom Vitaepro, Vitaelab, är i blåsväder. Konsumentombudsmannen, med flera, har ifrågasatt marknadsföringen ett flertal gånger och 2013 gick myndigheten än längre och stämde bolaget. (En process som fortfarande pågår). Den norska motsvarigheten till KO, Forbrukerombudet, har också kritiserat företaget bakom VitaePro för att locka kunder i ”prenumerationsfällor”.

Sedan 14 december 2012 har EU-reglerna för vad som får påstås om ett livsmedel, inklusive kosttillskott, skärpts ordentligt och endast (222 stycken) hälsopåståenden med tillräcklig vetenskaplig grund får användas. Nicklas Neuman, doktorand vid institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet, har skrivit en informativ bloggtext om innehållet i Vitaepro och det vetenskapliga stödet för varje specifik ingrediens. Han framhåller också, utöver den extremt överdrivna marknadsföringen, hur omotiverat dyr produkten är.

Jag är inte hemma på ”tillskottsbranschen”, men gjorde några sökningar och exempelvis kostar en multivitaminprodukt på valfritt apotek mellan 70-120 kronor för 90-100 tabletter. Räknat på det billigaste exemplet och en årsförbrukning, så är det 1928 kronor dyrare att köpa Vitaepro. En enorm kostnadsskillnad. Och inte nog med det, i ovan nämnd reklamfilm uppmuntras konsumenten att öka kostnaden ytterligare genom att ”dubbla dosen”. Varför det nu ska behövas? Kanske har det något att göra med det som "Kostdoktorn" skriver om på sin blogg, nämligen att de två ingredienser som har "bäst dokumenterad hälsoeffekt" förekommer i minimala doser i Vitaepro.

Frågan är om tillskott är vettiga att köpa över huvudtaget? Agneta Åkesson, nutritionsepidemiolog vid Karolinska institutet, säger i SVT Plus att köp av kosttillskott är som att ”kasta pengar i sjön” och att det inte finns några genvägar vid sidan av nyttig mat. Livsmedelsverket rekommenderar folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida, Vitamin D till äldre som inte vistas regelbundet ute samt Vitamin B12 och D-vitamin till veganer. Verket påtalar också att det finns risker, inte minst på grund av en undermålig kontroll av vad produkterna faktiskt innehåller. Varken Riksidrottsförbundet eller SOK (Sveriges Olympiska Kommittee) förordar generellt kosttillskott utan uppmuntrar istället till en allsidig kost. När det gäller förebyggandet av hjärt- och kärlsjukdomar eller dödlighet verkar tillskott heller inte spela någon roll. Nicklas Neuman skriver i ovan refererad text att han inte är negativ till multivitamintabletter, extra D-vitamin eller omega-3.

Men oavsett evidens eller inte, så handlas det tillskott för väldigt mycket pengar. För en tid sedan publicerade DN en artikel med rubriken: ”Hälsokost – en växande industri värd miljarder”. Närmare bestämt så spenderade svenskarna 4,5 miljarder kronor förra året på ”egenvårdsprodukter”, inkluderande kosttillskott.

Sammantaget törs jag inte säga något om tillskottens vara eller inte vara, men törs däremot gissa att Vitaepro funkar riktigt bra - för aktieägarna.

Tack för ordet!

HANNA BRUS

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev