Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Vitaepros reklam stoppas av Marknadsdomstolen

Publicerad: 28 mars 2016, 20:40

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Tvisten mellan Konsumentverket och företaget bakom kosttillskottet Vitaepro har slutligen nått sin ändstation. Marknadsdomstolen förbjuder i sitt domslut bolaget att i sin marknadsföring använda flertalet hälsopåståenden som berör stelhet, smidighet, muskelstyrka, styrka, energi, ork, rörlighet, orörlighet, immunsystemet, kosthållning, antioxidativa funktioner och ”slitenhet”. Om bolaget bryter mot domen kan ett vite på två miljoner kronor utdömas. Utslaget kommer att få vägledande betydelse för hela livsmedelsindustrin, säger ställföreträdande konsumentombudsman Cecilia Tisell.

Hur har då företaget reagerat på domen? Tja, i norska Dagbladet säger direktør Siv-Katrine Ramskjell så här:

Helsepåstandene er kompliserte å forstå for folk flest, og i våre kundereferanser bruker våre kunder et hverdagslig språk med utgangspunkt i de godkjente helsepåstandene. Rettssaken kommer til å avgjøre om kundens ord har samme betydning som de godkjente helsepåstandene

Ramskjell menar alltså att det inte handlar om obevisade effekter och att förleda konsumenter utan om ett språkligt dilemma.  Vilka dessa icke vardagliga, vetenskapligt förankrade och synonyma uttryck är framgår dock inte.

Kommunikationschef Vibeke Hoff Norbyes kommentar till Expressen är nästan lite komisk:

Vi vill understryka att det här ärendet endast har handlat om marknadsföringen av Vitaepro, inte om dess effekter eller kvalitet.”

Får erkänna att jag är lite nyfiken på hur reklamen kommer se ut i framtiden. ”Funkar för aktieägarna” är ingen vidare ersättningsslogan gissar jag.

(Läs gärna mina tidigare texter om Vitaepro här, här och här)

Tack för ordet!

HANNA BRUS

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev