Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommentar

Linda Berglund: Ljuset i tunneln kan vara ett tåg

Publicerad: 21 September 2020, 13:06

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Pandemin har fått finansdepartementet att öppna dörrarna till de omtalade ladorna på vid gavel. Men samtidigt kan de kommande åren bli en obehaglig överraskning för regionpolitikerna.

"Pengar ska inte vara en fråga" har upprepats gång på gång av både ministrar och företrädare för Centerpartiet och Liberalerna och hittills i år har 12 miljarder kronor avsatts för att täcka de extra kostnader som kommuner och regioner har haft. När Dagens Medicin gjorde en sammanställning efter den första ansökningsomgången landade regionnotan på 7,4 miljarder kronor, där skyddsutrustning och personalkostnader var de stora utgiftsposterna.

Dessutom prognostiserar regionerna med att ytterligare tre miljarder kommer att behövas i år. Så ska kostnaden täckas för 21 regioner och 290 kommuner kommer regeringen att behöva skjuta till mer pengar. Tio extra ändringsbudgetar kommer med säkerhet att bli fler innan året är slut.

Men för kommande år kan det bli tufft. För 2021 finns ännu så länge fyra miljarder avsatt. Pengar som ska räcka både för att komma ikapp med den uppskjutna vården och för covidrelaterade kostnader, smittspårning och testning undantaget. Något separat stöd liknande det som regionerna nu kunnat ansöka om finns inte aviserat.

Samtidigt sitter regionernas ekonomer och räknar på budgetar med vikande skatteunderlag som bas och en kollektivtrafik som blöder.
I Region Gävleborg räknar X-trafik med ett inkomstbortfall på 70 procent per vecka, vilket i deras fall innebär ett minus på 100 miljoner kronor för hela året. I Kronoberg handlar det om halverat resande och ett inkomstbortfall på 91 miljoner. Stockholm lokaltrafik tappar cirka 100 miljoner i veckan och Region Skåne räknar med en förlust på omkring en miljard för kollektivtrafiken 2020.

I budgeten finns två miljarder avsatt för 2021 för hela landet. Det täcker inte ens hälften av bortfallet i Stockholm.

Regeringen har visserligen permanentat en höjning av de generella statsbidragen, där regionerna i normalfallet får 30 procent. Men för de regioner som redan blöder, och som nu sitter och ska ta fram den budget som sköts upp i våras kan det trots regeringens ord om "en historiskt stor budget" krävas nya besparingar, även i vården. Allt ska ju finansieras ur samma regionpengapåse. Så ljuset i tunneln kan mycket väl visa sig vara ett underskottståg.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Linda Berglund

Reporter

linda.berglund@dagensmedicin.se

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev