Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommentar

Linda Berglund: Utspelsbonanza minskar partiernas trovärdighet

Publicerad: 4 September 2018, 13:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Redaktionen tisdag morgon. Det första politiska pressmeddelandet för dagen landar i min mejlkorg klockan 06.00. Två timmar senare ska Socialdemokraterna presentera en nyhet på vårdområdet säger de.

Partiet har dagliga pressbriefingar inför valet och i dag kombineras det med ett utspel. Den här gången handlar det om en stopplag för att ”slippa fler NKS-affärer”, en fråga som utreds sedan i februari.

”Men det här är ett socialdemokratiskt löfte som vi går till val på, utredningen tillsattes ju av regeringen”, försäkrar en pressekreterare.  Att ministern som tillsatte utredningen tillhör samma parti verkar inte spela någon roll.

95 procent av alla mejl som kommit den senaste veckan är utskick från olika partier. S granskar SD:s valmanifest medan SD granskar S migrationspolitik. Liberalerna håller pressträff på söndag eftermiddag för att prata om vårdbiträden och Moderaterna lovar pengar till cancervården. Centerpartiets partiledare Annie Lööf kampanjar vid valstugan på Stockholms central. Vänsterpartiet kallar till pressträff för att presentera ”beräkningar av påverkan på den enskildes plånbok” av de reformer de gått ut med i valrörelsen, det vill säga berätta om sina vallöften en gång till. Och så fortsätter det.

Klockan 11.30 kommer nästa utspel. Socialdemokraterna igen.

Gratis influensavaccin till äldre. Något som redan finns i 16 av 21 landsting. Fast det står det förstås ingenting om i pressmeddelandet.

Vad är det här för kommunikationsstrategi egentligen?

Hur ska väljarna ha en rimlig chans att hinna bedöma partiernas politik om det kommer nya utspel näst intill varannan timme? Vad är nytt och vad är gammalt men ompaketerat i vallöftesförpackning? Inte speciellt lätt att genomskåda för den som inte har partiprogrammen och valmanifesten som sin favoritlektyr på kvällarna.

Allianspartierna har delat upp sin reformagenda, som tydligen inte är ett valmanifest eller en valplattform, på fem olika tillfällen. Vad blocket, som kan få bilda regering efter söndag kväll, tycker på andra områden, ja det får väljarna pussla ihop utifrån partiernas egna utspel.

På Twitter föreslår Andreas Johansson Heinö, förlagschef på marknadsliberala tankesmedjan Timbro, att sista veckan före valet borde vara fredad från utspel och i stället ägnas åt att förklara och försvara det partierna berättat att de går till val på. En lockande tanke, som skulle kunna innebära bättre pålästa väljare. Att dränkas i information innebär inte per automatik att du är informerad.

Svenska väljare är inte korkade. Men partiernas miljonströsslande och löftesbombande snuddar vid väljarförakt. Det är en sak att reagera på en fråga eller en aktuell händelse. Moderaterna gjorde det i dagarna kring religiösa friskolor efter en granskning i Göteborgs-Posten. Men att medvetet planera utspelsbonanza bara några dagar före valet i den fråga som väljarna fortfarande rankar som den viktigaste av alla, det blir mer desperat röstfiske än trovärdig sakpolitik.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Linda Berglund

Reporter

linda.berglund@dagensmedicin.se

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev