Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

”Expediten är viktigare än mat på tre minuter”

Publicerad: 25 oktober 2013, 13:20

Var är du, vetenskap och förnuft, när man verkligen behöver dig? Ska du överge mig nu, jag som alltid ställt upp och tjänat dig, till och med på jourtid.


Är detta lönen för mödan? Jag tänkte att du kunde hjälpa mig och skapa lite ordning och förståelse, är det inte det vi har dig till? Att begripa saker bättre? Fast jag är ofta förbryllad. Jag brukar vara förbryllad över att tio milligram av samma blodtrycksmedicin fungerar topp hos den ene och ger outhärdliga biverkningar hos den andre. Och aldrig de biverkningar som står i Fass utan blixtnedslag och planeter. Och så detta. Vem ska man lita på egentligen?

Det verkar som att vem som helst får komma med vilka dogmer som helst nu för tiden. Det är oroande­ för oss som alltid satt vår tilltro till dig och din side­kick Beprövad Er­farenhet Jag kräver en förklaring till varför vi får styras av något som inte är testat i dubbelblind-multicenter-cross­over-studier, sådant som du gillar och hyllar. Nej, vetenskapen, du verkar ha tappat stinget och vi stackars personal blir ­attackerade med villoläror som väl inte kommer från dig? Jag hörde någon säga att den nya far­soten var någon sorts straff. Något som drabbat oss eftersom vi inte gjort vårt jobb med patienterna­ ordentligt eller kostnadseffektivt­ och ­marknadsanpassat. Fast det heter ju inte patienter längre heller, utan kunder.

Kunden checkar in i receptionen med sitt bagage, en svullen tå. Om de checkar in två sjukdomar blir det övervikt och flygplanet kan inte lyfta. Vissa har så många sjukdomar att de har konstant overload. Det blir dyrt. Sådana patienter vill ingen ha. Nej, lönsammast är de med bara handbagage. För att inte tala om rullstolar. Det går inte att flyga businessklass med rullstolar. Rullstolar måste åka godsvagn.

Men tänk om konceptet snabbt och genast inte gäller sjukvården. Tänk om det bara gäller hamburgare? Tänk om en stängd expeditionsdörr ut i korridoren inte är surmulenhet och dålig service utan omsorg om patienten och sekretess. I sjukvårdens universum är mycket sällan mat på tre minuter med  extra allt  det viktigaste, utan själva expediten. Och det ska vara samma expedit så ofta som möjligt. Då blir kunden mätt, särskilt om man checkat in många sjukdomar samtidigt och har ständig overload. Om man nu kommer fram till disken vill säga och inte är bortputtad av handbagagefolket. Risken är stor när tillgängligheten prioriteras framför kontinuiteten.

Men sådant verkar inte det Nya ­Publika Managementet bry sig om. För vi har ju så trevligt och det blir ju så glatt med en kaffeautomat i väntrummet. Kundorientering kallas det. Och flygplanet flyger med destination andra planeter.

Godståget, däremot, är fullt med allsköns bråte, rullstolar och inkontinensskydd. Ett segt, starkt offentligt godståg med många vagnar. Och det måste orka långt upp i Norrland.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News