Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Lina Berg: ”It och vård måste börja prata med varandra”

Egentligen är det ju inte svårt att se områden där ny teknik skulle kunna underlätta mycket i vårdcentralens arbete.

Publicerad: 22 april 2021, 04:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Simon Hastegård/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

Digital vårdPrimärvård

”Prata med varandra”. Det är ett uttryck som återkommer när man diskuterar digitalisering med vårdpersonal. Och då handlar det inte om fikarummet, även om krånglande it-system säkert förekommer som samtalsämne även där.

I stället syftar det på olika digitala verktyg i vården som inte är kompatibla med varandra. 

Den ena regionens journalsystem pratar inte med den andras. Samma vilda västern råder bland den uppsjö av andra digitala vårdtjänster som nu införs.

Läs också: ST-läkaren Artin Entezarjou: ”Framtiden är inte digital eller fysisk” 

En plattform för digital anamnes kan vara mycket användbar, men vad ska man göra när bedömningen är klar? Kopiera anamnesen manuellt från plattformen och klistra in den i journalen, som redan innan var svår att navigera i?

Att allmänläkarna ska ägna arbetstid åt att logga in i olika system är en energitjuv som primärvården inte har råd med. Det ger också digitaliseringen ett dåligt rykte som ett tidskrävande extraarbete.

Och det är synd. För egentligen är det ju inte svårt att se områden där ny teknik skulle kunna underlätta mycket i vårdcentralens arbete. Detta dock förutsatt att den resulterar i verktyg som verkligen behövs.

Distriktsläkarnas ordförande Marina Tuutma berättar till exempel att hon drömmer om ett otoskop som kan skicka digital information vidare. Då skulle allmänläkaren slippa skriva en remiss till en öronläkare och patienten slippa gå på ett extra läkarbesök. Öronspecialisten kan helt enkelt titta rakt in i patientens öra vid första besöket på vårdcentralen. Eller kanske kan kardiologen lyssna på hjärtat via det digitala stetoskopet som allmänläkaren håller mot patientens bröstkorg?

Det låter som en strålande affärsidé, om du frågar mig. 

Men gör inte det.

Fråga dem som ska använda det på sin arbetsplats i stället. Det är dags för it och vård att prata med varandra.

Plus: Ibland dyker det upp oväntade fördelar när ny teknik introduceras. Patienter med psykisk ohälsa visade sig till exempel ha lättare att beskriva i en chatt hur de mådde, än att berätta om det öga mot öga med läkaren. Det berättar en av de doktorander vi intervjuat, läs artikeln här

Minus: Alla har rätt till vård efter behov, även de som inte har råd att köpa bra teknikprylar, inte förstår hur bank-id fungerar eller inte klarar språket tillräckligt bra för att chatta. Dagens Medicins krönikör Linus Källgård beskrev nyligen hur läkartiderna bokades upp av patienterna själva i en ”webbshop”, medan det var svårt att hitta tider åt dem som ringde till vårdcentralen. Digitaliseringen måste gynna både ettor och nollor på teknik.

 

Kommentarer:

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll? Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Lina Berg

Reporter

debatt@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Digital vårdPrimärvård

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev